افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 5 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33830 تعداد نوشته های امروز : 17×
تهیه نقشه گاز متان کشور از سوی سازمان نقشه‌برداری
14 مهر 1403 - 12:05
شناسه : 67298

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به نقشه‌های فرونشست و مخاطرات در کشور گفت: در کنار آن برآورد مساحت یخچال‌های طبیعی دو ولایت تاجیکستان و پایش آب پشت سد کجکی و کمال خان افغانستان در خصوص موضوع حق آبه رود هیرمند با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای انجام شد.

پ
پ

علی جاویدانه امروز در برنامه افتتاحیه هفته جهانی فضا با اشاره به اقدامات سازمان نقشه‌برداری در ۷ سال اخیر، گفت: تهیه آرشیو غنی از داده‌های مکانی از دهه ۳۰ شمسی و تهیه استانداردها و دستورالعمل‌های این حوزه از جمله اقدامات ما در حوزه تولید داده‌های اطلاعات مکانی است.

وی با اشاره به تهیه نقشه‌های مختلف در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: تهیه نقشه جامع نرخ فرونشست کشور با بهره‌گیری از پردازش تصویر ماهواره سنتینل ۱ از دیگر اقدامات ما است و این نقشه‌ها مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها شده است.

جاویدانه از تهیه نقشه فرونشست زمین به تفکیک استان‌ها خبر داد و یادآور شد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نقشه پایش ریزگرد را در سال ۱۴۰۱ تهیه کردیم و در کنار آن اقدام به تهیه نقشه گاز متان شده است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، تهیه نقشه سیلاب را از دیگر برنامه‌های اجرایی این سازمان نام برد و ادامه داد: بر اساس درخواست کشور تاجیکستان برآورد مساحت یخچال‌های طبیعی دو ایالت این کشور تهیه شد و در کنار آن اقدام به پایش آب پشت سد کجکی و کمال خان افغانستان در خصوص موضوع حق آبه رود هیرمند با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای صحت سنجی کردیم.

جاویدانه زیر ساخت‌های داده مکانی را داده‌های ارزشمندی در حوزه نقشه‌برداری دانست و راهکار توسعه آن را SID عنوان کرد و افزود: این زیر ساخت به عنوان داشبورد مدیریتی برای تصمیم‌گیری است که هم‌اکنون توسعه یافته و اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه، ۲۰ سامانه در حوزه‌های آب و اطلاعات مکانی اراضی کشاورزی و غیره با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تاکید دارد که باید با هماهنگی وزارت ارتباطات صورت گیرد و انتظار داریم که به سامانه‌های اطلاعات مکانی به طور مضاعف توجه شود تا شاهد توسعه سامانه‌های متعدد که بعضا در این حوزه غیرکابردی هستند، نباشیم.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷