افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 21 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33498 تعداد نوشته های امروز : 8×
 پس از آن حادثه تلخ
21 آبان 1400 - 21:29
شناسه : 12611

کرمانشاه هرگز فریاد فرزندنش در روز سخت زلزله آبان سال ۹۶ فراموش نخواهد کرد روزی که ایران در کنار کرمانشاه ایستاد و به یاریش آمد تا بازهم سینه ستبر ایران استوار باشد.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه،  پس از آن حادثه تلخشب زلزله در ماموریت بودم وقتی خبر زلزله را شنیدم بدون اینکه از خانواده ام خبر بگیرم با همان ماشین به سر پل ذهاب رفتم به گردنه پاتاق که رسیدیم در اثر زلزله کوه ریزش کرده بود و تکه سنگ بزرگی جاده را مسدود کرده بود و خانواده‌هایی را می‌دیدیم که گریان افراد خانواده خود که مصدوم شده اند را به سمت کرمانشاه بیاورند با هر سختی بود موفق شدیم معبری باز کنیم و خود را به منطقه زلزله زده برسانیم.
صبح زلزله به منطقه فولادی رفتیم ساختمان سه طبقه تخریب شده بود لودر که برای خاکبرداری آمد پسر جوانی که لباسش را خاک گرفته بود و چهره اش زیر گرد و غبار پنهان شده بود مانع فعالیت لودر شد اصرار داشت که همسر من زنده است و اگر لود کار کند او جانش را از دست می‌دهد با اصرار او آوار برداری را با کمک نیرو‌های امدادی انجام دادیم سگ‌ها و دستگاه زنده یاب را به منطقه آوردیم.
پس از دو ساعت تلاش منفذی باز شد و میله‌ی دستگاه زنده یاب را به پایین آوار‌ها ارسال کردیم صدای بسیار ضعیفی آمد که من زنده ام و می ترسم آوار‌ها روی سرم خراب شود با هر سختی و تلاشی بود به این خانم دسترسی پیدا کردیم.
وقتی او را یافتیم از شدت ضعف بیحال شده بود، اما خداروشکر موفق شدیم نوزاد و مادر را نجات دهیم و این یکی از شیرین‌ترین خاطرات ما در روز‌های سخت زلزله سرپل ذهاب بود.
این صحبت‌های آقای شفیعی معاون امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه در جریان زلزله بیست و یک آبان ماه بود.
آقای شفیعی می‌گوید: در آن روز موفق شدیم ۶ نفر دیگر هم در نزدیکی آن ساختمان نجات دهیم و بیش از ۵۰۰ نفر از زیر آوارماندگان را با کمک مردم و نیرو‌های ارتش سپاه هلال احمر نجات دادیم.
۱۵ هزار کیلومتر از استان کرمانشاه دچار خسارت زلزله مهیب آبان ماه شد
وقوع زلزله ۷ و ۳ دهم ریشتری ۲۱ ابان ماه سال ۹۶ در استان کرمانشاه خسارت‌های فراوانی در ۹ شهرستان و ۱۶۳۲ روستا به بار آورد.
این زلزله مهیب که در کشور بی سابقه بود ۱۵ هزار کیلومتر از استان کرمانشاه را دچار خسارت کرد در عرض ۳۰ ثانیه بیش از ۴۰ هزار خانوار را بی سرپناه کرد و ۶۷ هزار واحد مسکونی را خسارت زد و ۶۲۱ نفر از هم وطنان را از جمع ما برد و ۷ هزار و ۸۱۷ نفر را زخمی کرد.
۷ هزار و ۲۲۴ پس لرزه از سال ۹۶ تا ۹۹ رخ داد که در این مدت ۱۴۹ پس لرزه بین ۴ تا ۵ ریشتری بود در این بین زلزله ۶ و ۳ دهم ریشتری در تازه آباد نیز بار دیگر اضطراب را به منطقه زلزله زده وارد کرد.
۴۰ تیم ارزیاب با ۱۱ هزار نیروی امدادی ارتش، سپاه، هلال احمر کار امداد رسانی را در مناطق زلزله زده بر عهده گرفتند ۴۳ فروند بالگرد در آسمان استان برای نجات هم وطنانشان به پرواز در آمد و با ۲ هزار سورتی پرواز کل مصدومان را تا ساعت یازده صبح به بیمارستان‌های همدان، کرمانشاه، کرج و تهران منتقل کردند.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه می‌گوید: ۱۸ هزار و ۸۰۰ کانکس برای اسکان موقت و ۱۰۴ هزار چادر برای اسکان اضطرای بین مردم در زلزله کرمانشاه برپا شد.
امیر ظهرابی گفت: پیش لرزه نیم ساعت قبل از زلزله مهیب ۷ و ۳ دهم ریشتری از وقوع فاجعه بزرگتر جلوگیری کرد و امار کشته‌ها را به ۶۲۱ نفر کاهش داد.
وی بیان کرد: ۶۰ هزار واحد شهری و ۴۸ هزار واحد روستایی دچار تخریب شده اند که از این تعداد ۴۱ هزار واحد به طور کامل تخریب شدند که علاوه بر ساخت این واحد‌ها در شهر‌ها ۸ هزار و ۵۰۰ واحد و در روستا‌ها ۴ هزار و ۵۰۰ واحد اضافه شده است.
ظهرابی به رشد ساخت و ساز‌ها در جریان این زلزله اشاره کرد و گفت: با آن که زلزله غم و درد‌های فراوانی برای مردم به همراه داشت، اما با تلاش جهادی تهدید زلزله به فرصت تبدیل شد به طوریکه ضریب ارتفاع طبقات از ۱ و ۳ دهم به ۳ و ۷ دهم افزایش پیدا کرد این یعنی در ازای تخریب یک واحد سه واحد ساخته شد.
وی افزود: ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله زدگان پرداخت شد که از این ۶۵۰ میلیارد تومان آن کمک بلاعوض بوده است هم چنین ۵۶۰ میلیارد تومان برای اسکان موقت چادر و امداد و نجات و هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای احداث زیر ساخت‌های پروژه‌های عمرانی آسیب دیده اب و فاضلاب مخابرات برق و گاز هزینه شد.
ظهرابی گفت: زلزله فرصت خدمت به اقشار محروم را فراهم کرد و ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد با کمک بلاعوض پرداخت شد.
اسفند ۹۹ پرونده بازسازی مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه بسته شد
مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: بازسازی تمام واحد‌های مسکونی در اسفند ماه ۹۹ به پایان رسید و تنها کمتر از ده واحد اداری دولتی در شهر تازه آباد و سر پل ذهاب باقی مانده است.
امیر ظهرابی بیان کرد: ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی در مناطق زلزله زده برای احیا و راه اندازی ۱۷ هزار و ۱۰۸ طرح پرداخت شد.
وی بیان کرد: ۳ سال وام‌های زلزله زدگان با بیش از هزار میلیارد تومان امهال شد که کار بزرگی بود که در زمان زلزله برای کمک به مردم صورت گرفت که شامل ۹۷ هزار واحد مسکونی و ۱۰۶۰ واحدتجاری بود.
هیچ کانکسی در مناطق زلزله زده نداریم
ظهرابی با بیان اینکه تمام کانکس‌ها در معابر شهری جمع آوری شده اند گفت: بیشتر کانکس‌ها در سرپل ذهاب و تازه آباد بود و اکنون هیچ کانکسی در مناطق زلزله زده نداریم.
وی به نوسازی مدارس در استان کرمانشاه با زلزله ابان ماه اشاره کرد و گفت: قبل از زلزله ۵۸۵ کلاس درس قبل داشتیم که با جذب اعتبارات دولتی و حضور گسترده خیرین هزار و ۳۰۰ کلاس درس در مناطق زلزله زده ساخته شد.
صبح روز زلزله و غم کودکانی که خانواده هایشان را از دست داده بودند
با خبر شنیدن زلزله مهیب مقداری عروسک و بطری آب در ماشین‌های سیار روستایی گذاشتیم و به سمت سرپل ذهاب به راه افتادیم در آن لحظات سخت این تنها چیزی بود که به خاطرمان آمد.
وضعیت سختی بود وقتی به سرپل ذهاب رسیدیم کودکان گریانی میدیدم که در غم از دست دادن خانواده هایشان مضطرب و پریشان به این سو و آن سو می‌روند وقتی به میان آن‌ها رفتیم با دیدن ماشین عروسک‌ها دور ما جمع شدند و آن لحظه به ذهنم آمد که با فعالیت‌های فرهنگی مرهمی برای درد‌های کودکان باشیم.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در ادامه صحبت هایش می‌گوید: بچه‌ها با عروسک‌ها ارتباط می‌گرفتند و این فعالیت فرهنگی به پویشی تبدیل شد که از سراسر کشور عروسک نوشت افزار برای کودکان ارسال می‌شد.
مهناز فتاحی با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزار بسته فرهنگی بین کودکان زلزله زده توزیع شد گفت: علاوه بر عروسک‌ها کامیونت‌های سیار نیز فیلم و نمایش برای کودکان پخش می‌کردند که نه تنها کودکان بلکه در بزرگسالان نیز بازخورد خوبی داشت و بسیار لذت می‌بردند و از فضای حزن و اندوه و ترس و اضطراب جدا می‌شدند.
وی گفت: فعالیت‌ها هم چنان ادامه یافت و کم کم چادر‌های فرهنگی برپا شدند و پس از مدتی نیز چادر‌ها جای خود را به کانکس‌ها دادند.
فتاحی بیان کرد: از کودکان می‌خواستیم خاطرات شب زلزله را بنویسند این کار به تخلیه ذهن کودکان کمک می‌کرد آن‌هایی که دچار شوک شده بودند و مدت‌ها بود که صحبت نمی‌کردند یا خانواده شان را ازدست داده بودند وقتی در این حال و هوا بین سایر کودکان قرار می‌گرفتند با افزایش تاب اوری مراحل سخت را راحتر پشت سر می‌گذاشتند.
هیچ مجروحی پس از انتقال به بیمارستان فوت نکرد
نماینده سابق مردم سرپل ذهاب قصر شیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: زلزله حادثه مخربی بود که در جریان آن تعدادی از همشهریانمان را از دست دادیم اتفاق ناگواری که به جهت گستردگی زلزله و سطح آن و فاصله وقوع آن از مرکز استان روند رسیدگی را به زلزله زدگان با مشکل مواجه می‌کرد.
فرهاد تجری بیان کرد: به محض وقوع زلزله نیرو‌های امدادی نیرو‌های مردمی ارتش سپاه به منطقه آمدند و در اقدام اثر گذار در همان روز همه مجروحان به بیمارستان انتقال یافتند و هیچ مجروحی بعد از اعزام به بیمارستان‌ها فوت نکرد که در خور تحسین است.
وی گفت:در کنار آماده رسانی به حادثه دیدگان، ادارات آب و فاضلاب برق و مخابرات نیز پای کار آمدند و در ۷۲ ساعت همه چادر‌های روستایی و شهری از نعمت برق بهره‌مند شدند.
وی بیان کرد: روند بازسازی نیز با همت بنیاد مسکن به خوبی پیشرفت نه تنها خسارت‌های واحد‌های مسکونی جبران شد بلکه واحد‌های جدید نیز در ین مناطق اضافه شد که به نوسازی شهر کمک بسیاری کرد.
وی گفت: با وجود موانع سختی‌های کار و تورمی که در آن سال قیمت مصالح را افزایش داد، اما دولت کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت.
آن چه که در جریان زلزله دیدم تابلویی از حس نوع دوستی همه هموطنانمان بود از سراسر کشور به نقاط زلزله زده می‌آمدند و ترافیک سنگین مهربانی را برای تسکین درد حادثه دیدگان به راه انداختند نیرو‌های مردم نهاد، ارتش، سپاه، هلال احمر، نیروی‌های امنیتی و انتظامی که در جریان زلزله امنیت مردم را تامین کردند همه و همه سختی‌های زلزله دلخراش را به فرصتی برای تسکین آلام انان تبدیل کرد.
بعد از زلزله استان کرمانشاه اهتمام جدی در به تصویب رسیدن قانون جدید مدیریت بحران کشور انجام شد با توجه به درس آموخته‌های استان کرمانشاه این قانون به تصویب رسید که با قانون قبلی متفاوت بود از جمله اینکه سطح بندی مدیریتی در آن دیده شد و شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی به طور شفاف و دقیق تدوین شد

گزارش از : زهره زندیه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷