افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 21 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 34192 تعداد نوشته های امروز : 27×
کلاهی که یک پرنده‌ی شکاری را به اشتباه انداخت
14 آذر 1400 - 20:29
شناسه : 14259

یک پرنده‌ شکاری با حمله به کودکی سه ساله در کرمانشاه می‌خواست کلاه را از سر او بردارد، این موضوع دستمایه ای شد برای تهیه یک گزارش.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه، کلاهی که یک پرنده ی شکاری را به اشتباه انداختماشین را در گوشه‌ای از کوچه پارک کردم  خانمم مشغول جمع کردن وسایل دخترم در ماشین بود در این فاصله دخترم سلین از ماشین پیاده شد و گوشه‌ای ایستاد ناگهان  یک عقاب دور سرش چرخید و با چنگال تیزش به سمت سر دخترم  حمله ور شد من هم  به طرف آن‌ها دویدم عقاب تیز پرواز دوباره به طرف دخترم حمله ور شد، اما من به سرعت پرنده شکاری را گرفتم.
این‌ها صحبت‌های پدر سلین  دختر بچه‌ی ۳ ساله‌ای است که می‌گوید: دیروز یک عقاب نزدیک بود دخترش را با خود ببرد پدر این بچه ادامه می‌دهد از ترس اینکه مبادا پرنده به بچه‌های دیگر حمله کند آن را در پارکینگ خانه نگهداری کردم.
او ادامه می‌دهد  در این مدت با توجه به اینکه متوجه شدم پرنده گوشتخوار است برایش مرغ خریدم، ولی بیشتر جگرمرغ دوست دارد.
این اتفاق دیروز صبح در کرمانشاه و در کوچه‌ای در حوالی شهرک امام رخ داد این خانواده فکر کردند یک عقاب تیز پرواز قصد ربودن دختر ۳ ساله آن‌ها را دارد و به همین دلیل ترسیده بودند، اما وقتی  که ما به اتفاق کارشناسان محیط زیست پرنده را دیدیم متوجه شدیم یک سار گپه است.کلاهی که یک پرنده ی شکاری را به اشتباه انداخت
سلین  کوچولو که حالا  برای سار گپه  غذا می‌برد می‌گوید: دیگر از این پرنده نمی‌ترسد یکی دیگر از اعضای این خانواده می‌گوید” در حالی که مشغول غذا دادن به پرنده بوده دست او را هم زخمی کرده، اما به هر حال حیات وحش هم حق زندگی دارند و ما باید در هر حال مراقب آن‌ها باشیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرمانشاه می‌گوید این منطقه با توجه به اینکه کبوتر زیاد دارد  احتمالاً سارگپه دنبال کبوتر یا موجود دیگری بوده، اما بیشترین احتمال این است  که با توجه به اینکه کلاهی که سر این کودک بوده شبیه خرگوش است همین موضوع  پرنده شکاری را به اشتباه انداخته و به این دلیل به سر این کودک حمله کرده که البته خوشبختانه هیچ آسیبی به کودک وارد نشد.
آقای فلاحتی اضافه می‌کند: سارگپه پرنده‌ای است که تاکنون هیچ سابقه‌ای از آسیب رساندن به انسان نداشته و با توجه به جثه اش این امکان وجود ندارد که بتواند یک بچه ۳ ساله را با خود ببرد او می‌گوید: تنها عقاب طلایی است که می‌تواند یک طعمه بزرگ را با خود ببرد که در منطقه ما این نوع عقاب وجود ندارد.
جالب است بدانید سارگپه پرنده‌ای شکاری با جثه‌ای متوسط و سری کوچک و گردنی کوتاه است بال‌های این پرنده شکاری که از تیره‌ی باز‌ها است  پهن است و تنوع رنگ بالایی هم دارد.
حالا ببینید سارگپه‌ها  چه ویژگی دارند آن‌ها قلمرو طلب و اغلب تک‌همسرند و معمولاً تا پایان عمر با جفتشان می‌مانند تا جایی که گفته می‌شود  این ویژگی در پرنده‌های شکاری ایران کمتر دیده شده است.
از طرفی سارگپه کمی تنبل و کم‌جنب‌وجوش است تا جایی که وقتی آن را می‌بینی برای مدت زیادی گویا به نقطه‌ای خیره شده است این پرنده  را می‌توانید از روی ژست‌هایی هم که می‌گیرد به خوبی بشناسید.
من این پرنده را در بسیاری از دشت‌ها، کوه‌ها و حتی مزارع استان کرمانشاه دیده ام.
به گفته کارشناسان محیط زیست این پرنده نقش مهمی در کاهش جمعیت جوندگانی نظیر خرگوش و موش  در طبیعت ایفا می‌کند یعنی در چرخه‌ی طبیعت نقش خود را به خوبی بازی می‌کند وعلاوه بر این نوعی مبارزه بیولوژیک را در طبیعت و مزارع با کنترل جمعیت جوندگان انجام می‌دهد.
رییس محیط زیست شهرستان کرمانشاه ادامه می‌دهد: متاسفانه در بازار پرنده فروشان هر از گاهی شاهد خرید و فروش این پرنده هستیم که در صورت مشاهده متخلفین جریمه می‌شوند.
اما باز می‌گردیم به سارگپه‌ی خبر ساز که بعد از چند ساعت که مهمان این خانواده بود سرانجام در دامن طبیعت رها سازی شد تا شاید دیگر چشم هایش که به تیزبینی معروف است کم سو نباشد و  کلاه خرگوشی را با خرگوش اشتباه نگیرد.

 

دریافت فیلم

خبرنگار پروین شهسواری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷