افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 18 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 34121 تعداد نوشته های امروز : 19×
11 دی 1400 - 17:29
شناسه : 15767

کشت زعفران در کرمانشاه سابقه‌ی طولانی دارد و در شرایط خشکسالی می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشت‌های پُر آب بر مانند سیب زمینی و پیاز باشد.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: هر چند کشت زعفران در شرایط زعفران کشتی مناسب در شرایط کم آبیخشکسالی با نیاز آبی کمی که دارد به صرفه‌تر است، اما هنوز ۴۵۶ هکتار از مزارع استان کرمانشاه به کشت زعفران اختصاص دارد، اما محصولات پُر آب بری مانند سیب زمینی و پیاز در سطح ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان کشت شده است.

منصور احمدی افزود: میزان مصرف آب در این کشت‌های پُر آب بر حدود ۸ تا ۹ هزار متر مکعب است که ۹۰ در صد آن از آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود و برای به ثمر نشستن این کشت‌ها در یک سال آبی حدود ۸۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: این در حالی است که با اصلاح الگوی کشت و افزایش یک سوم این میزان به کشت زعفران چیزی حدود ۱۸ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی می‌شود.

احمدی یادآور شد: زعفران گیاهی گران قیمت است و در میان ادویه جات حرف اول را از نظر ارزش اقتصادی می‌زند که می‌تواند علاوه بر سودآوری مناسب برای کشاورزان به بحران کم آبی کشور نیز کمک کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷