افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33477 تعداد نوشته های امروز : 2×
شکایت ۳ هزار شهروند صربستانی علیه ناتو
23 دی 1400 - 18:00
شناسه : 16545

بلگراد-ایرنا- وکیل دادگستری صربستان با اشاره به پرونده شکایت بر علیه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دلیل استفاده این سازمان از سلاح های حاوی اورانیوم ضعیف شده در دهه نود میلادی در جنگ داخل یوگسلاوی سابق، گفت: در حال طرح دو شکایت جدید از طرف حدود ۳ هزار شهروند صربستانی بر علیه ناتو هستیم.

پ
پ

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «سرجان آلکسیچ» با شرکت در یک برنامه شبکه تلویزیونی در بلگراد افزود: به زودی دو شکایت جدید علیه ناتو به دلیل استفاده این سازمان نظامی از اورانیوم ضعیف شده در کوزوو در جریان بمباران  یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ به دادگاه عالی در بلگراد ارائه خواهد شد.

به گفته وی، شکایت قبلی در ژانویه سال گذشته تنظیم و برای متهم یعنی ناتو ارسال شد اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

وکیل آلکسیچ که در حال طرح شکایت از طرف حدود ۳۰۰۰ نفر با همکاری وکیل ایتالیایی است، گفت که پرونده های قضایی بیشتری علیه پیمان نظامی آتلانتیک شمالی آماده خواهند شد.

آلکسیچ توضیح داد که در  شکایت قبلی به تمام اسناد و مدارک مربوطه به زبان انگلیسی اشاره شده و اکنون به آنها مهلت داده شده است تا توضیحات خود را در باره اتهامات وارد شده اعلام کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد که علاوه بر دو شکایت جدید که به زودی به دادگاه عالی در بلگراد ارائه می شود، شکایت های دیگر بر علیه بمباران صربستان و یوگسلاوی قدیم توسط ناتو نیز پذیرفته و به پرونده اضافه خواهند شد.

وی در باره اینکه شاکیان بر علیه ناتو چه اقشاری از مردم صربستان هستند، اظهار کرد: تا کنون حدود ۳ هزار نفر از شهروندان ما که از اقشار مختلف هستند از جمله اعضای ارتش صربستان، نیروهای ذخیره و غیرنظامیانی که در جریان بمباران ناتو در کوزوو بودند، شکایت های خود را به ما ارائه داده اند.

تیم حقوقی صربستان که در این زمینه فعالیت دارد همچنین شامل وکیل ایتالیایی «آنجلو فیوره تارتالجا» است که در ده ها پرونده قضایی علیه ناتو پیروز شد.

این وکیل ایتالیایی در مدت بیش از بیست سال گذشته در تلاش برای اثبات کردن این است که گلوله های ناتو مستقیماً باعث بیماری های جمعی سربازان ایتالیایی که در کوزوو اقامت داشتند، شده است.

در جریان بمباران‌ یوگسلاوی سابق و صربستان توسط نیروهای ناتو طی سال ۱۹۹۹ حدود ۲۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی به دلیل آلودگی ناشی از اورانیوم ضعیف شده مبتلا به بیماری سرطان شده‌اند.

در حملات هوایی ناتو علیه یوگسلاوی سابق و صربستان که در ۲۴ مارس سال ۱۹۹۹ انجام شد، ۷۹ روز ادامه داشت و در آن ۱۹ کشور عضو ناتو شرکت داشتند.

بنابر آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای مختلف در صربستان، در حملات ناتو حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شدند.

در عملیات هوایی ناتو علاوه بر صدمات جانی، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانه مسکونی، ۱۴ فرودگاه، ۱۹ بیمارستان، ۲۰ درمانگاه، ۱۸ مهد کودک، ۶۹ مدرسه، ۱۷۶ مکان فرهنگی و تاریخی و ۴۴ پل ویران شد.

ناتو ۲ هزار و ۳۰۰ حمله هوایی علیه ۹۹۵ هدف در سراسر این کشور انجام داد و در این مدت یک هزار و ۱۵۰ هواپیمای جنگی ۴۲۰ هزار موشک و بمب به وزن نزدیک به ۲۲ هزار تن را بر نقاط مختلف یوگسلاوی سابق فرو ریختند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷