افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33483 تعداد نوشته های امروز : 8×
فقط با 2 ساعت، آخرین “ناجی” شوید!
26 شهریور 1401 - 14:25
شناسه : 30195

وقتی همه درها به رویشان بسته می شود تنها یک راه برایشان می ماند، اینکه دست به دامن سلولهای کوچکی شوند که در بدن همه ما وجود دارد. سلولهای کوچکی که می‌توانند به انواع بافت های بدن تبدیل شده و در نهایت جان این بیماران سرطانی و بسیاری بیماران دیگر را از مرگ نجات دهند.

پ
پ

سلولهای بنیادی حالا در درمان بسیاری بیماری ها در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ایران هم حالا این سلولهای کوچک آخرین راه نجات بیماران مبتلا به سرطان خون هستند.

امروز (۲۶ شهریور) روز جهانی اهداکنندگان این سلولهای حیات بخش است. افرادی که با صرف تنها دو ساعت زمان می‌توانند آخرین ناجی یک بیمار شوند.

به مناسبت این روز با معاون فنی و فناوری های نوین انتقال خون استان کرمانشاه به گفت و گو نشستیم تا با اهمیت این سلول‌ها و نحوه اهدا و استفاده از آنها آشنا شویم.

محمد اسداللهی با اشاره به اهمیت این سلولها در درمان بسیاری بیماری ها، گفت: سلولهای بنیادی قابلیت تمایز و تغییر شکل به انواع سلولها و بافت های بدن را دارا هستند و همین قابلیت موجب شده این سلولها نقش مهمی در درمان بیماریهای مختلف داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر در ایران از این سلولها برای پیوند مغز استخوان و درمان سرطان خون استفاده می شود.

معاون انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت مرکز “سپاس” (سازمان پذیره نویسی اهداکنندگان سلولهای بنیادی) در سازمان انتقال خون کشور، گفت: با توجه به اهمیت سلولهای بنیادی این سازمان در زمینه پذیره نویسی افراد داوطلب برای اهدای این سلولها فعالیت می کند.

وی افزود: به تبع فعالیت این سازمان، در استان هم کار پذیره نویسی از داوطلبان اهدای سلولهای بنیادی در مرکز انتقال خون استان انجام می شود.

اسداللهی گفت: داوطلبان میتوانند روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته از ساعت هشت صبح تا ۱۳ ظهر به مرکز انتقال خون استان مراجعه کرده و در این زمان دو نمونه خون از آنها جهت آزمایش گرفته می شود.

معاون فنی و فناوری های نوین انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به ارسال نمونه خون داوطلبان به تهران گفت: در تهران نمونه ها تعیین شاخص ژنتیک شده و اطلاعات آنها در بانک سلولهای بنیادی ذخیره می شود.

وی افزود: چنانچه یک بیمار نیازمند سلولهای بنیادی مراجعه کند، شاخص ژنتیک او هم تعیین می شود و با جستجو در بانک سلولهای بنیادی چنانچه نمونه مشابه ژنتیک او پیدا شود، از داوطلب مربوطه درخواست می شود که جهت اهدای سلولهای بنیادی به مرکز پیوند مغز استخوان مراجعه کند.

اسداللهی گفت: با مراجعه داوطلب، یک آمپول تحریک کننده رشد سلولهای بنیادی به او تزریق می شود و بعد از سه روز فرد دوباره مراجعه کرده و سلولهای بنیادی او از طریق یک دستگاه استخراج می شود.

وی افزود: این دستگاه تقریبا مشابه دستگاه دیالیز عمل می کند و با ورود خون فرد به داخل دستگاه سلولهای بنیادی او استخراج شده و خون مجددا از طرف دیگر دستگاه به درون بدن فرد برمی‌گردد.

اسداللهی با بیان اینکه انجام این کار بدون درد است، گفت: در نهایت ظرف دو ساعت کار اهدای سلولهای بنیادی به پایان می رسد، اما همین دو ساعت زمان کافی است تا جان یک انسان از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

وی افزود: پیوند مغز استخوان تقریبا آخرین راه درمان برخی بیماران مبتلا به سرطان خون است، بنابراین افراد با اهدای سلولهای بنیادی عملا آخرین ناجی برای این بیماران می شوند و می توانند زندگی را دوباره به آنها هدیه دهند.

اسداللهی در ادامه در خصوص شرایط اهدای سلولهای بنیادی هم گفت: برای اهدای این سلولها نیاز است که سن افراد بین ۱۸ تا ۳۵ سال باشد.

وی افزود: همچنین افراد نباید سابقه هیچگونه بیماری قلبی و ریوی داشته و یا مبتلا به بیماری های عفونی مانند هپاتیت باشند.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷