افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 3 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33793 تعداد نوشته های امروز : 25×
قیمت طلا به صخره خورد/ یک پیش‌بینی از آینده بازار طلا و بورس
12 مهر 1403 - 18:04
شناسه : 67228

یک تحلیل‌گر بازار می‌گوید: تنها عامل تعیین کننده در نوسانات قیمتی بازارهای جهانی را نباید جنگ خاورمیانه دانست؛ اقدامات دولت چین نیز برای تقویت بخش مسکن، به وضوح بهبود قیمتها و شاخص‌ها را سرعت بخشید.

پ
پ

 به گزارش افق کرمانشاه، تنش‌های سیاسی با تاثیری که برانتظارات روانی جامعه می‌گذارند یکسری اثرات کوتاه مدت و یکسری آثار بلندمدت از خود به جای می‌گذارند. پاسخ سپاه پاسداران به اسرائیل در غروب روز سه شنبه، اتفاق کوچکی نیست که اثری بر بازار نداشته باشد بلکه برعکس انتظارات بر این بود که چنین اقدام به شکل غیرقابل انکاری نوسانات موجود را بالا می‌برد.

تنش بازارهای جهانی خصوصا بازارهای مهمی چون طلا و نفت را هم می‌تواند دستخوش تغییراتی کند. در یک ماه گذشته که دولت چهاردهم سکان امور را به دست گرفته بود، قیمت جهانی نفت ۱۲ دلار ارزان‌تر شد ولی عملیات روز سه شنبه موجب شده که قیمت نفت تا ۵ درصد افزایش قیمت را در بازارهای بین‌المللی تجربه کند.

بهنام صمدی، کارشناس بورس، درباره وضعیت بازار در هفته پرتنش جاری، گفت:« در این هفته ارزش فروش بازار سرمایه نزدیک به دو هزار میلیارد تومان بود. به هر روی این هفته با اخبار متعددی در مورد جنگ خاورمیانه همراه بود و همین امر روز شنبه به ویژه فروشی بزرگ را به بازار تحمیل کرد. گرچه یکشنبه تا حدودی این وضعیت تعدیل شد اما دوباره از روز دوشنبه صف‌های فروش شکل گرفتند.»

وی ادامه داد:« این وضعیت برای روز چهارشنبه هم ادامه داشته است.اما باید این نکته را اشاره کرد که تصمیم مقامات برای کاهش دامنه نوسان در این شرایط بسیار به جا بود.  به عبارت دیگ  دامنه نوسان یک درصدی تعیین شده، برای سهام‌داران، به خصوص سهامداران  خرد به خصوص، یک حمایت موثر است. فراموش نکنیم در هفته گذشته اگر این دامنه نوسان تصویب نشده بود، زیانی که این دسته از سهام‌داران دچار می‌شدند ۱۵ درصد بود ولی با تصویب این سیاست،دامنه زیان به ۵ درصد کاهش یافت.»

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: «باید پذیرفت این کاهش دامنه از سوی دیگر هر چند زین را کاهش می‌دهد اما موجب پایین آمدن انگیزه برای خرید و سرمایه گذاری هم می‌شود.»

او گفت:« به هر روی بازار گرچه بورس اوراق بهادار تهران روندی کاهنده داشته و در میانه هفته هم روند تعدیل شده بود که دوباره به دلیل تشدید تنش‌ها، ما با خروج بخشی دیگر از بازار مواجه شدیم.»

قیمت طلا به صخره خورد/ یک پیش‌بینی از آینده بازار طلا و بورس

 این تحلیل گر بازار سرمایه درباره چرایی افت نسبی شاخص بورس در هفته گذشته تصریح کرد:« به نظر من علاوه بر تنش‌های مرتبط با جنگ خاورمیانه، باید عوامل موثری دیگری چون نرخ بهره بدون ریسک که مثلا صندوقهای درآمد ثابت می‌پردازند، بیش از ۳۰ درصد است یا نرخ سود اوراق قرضه دولتی هم در بورس ۳۲ تا ۳۳ درصد معامله می‌شود. این فاکتورها هم مزید بر علت شدند تا رکود بازار در تمام هفته ادامه یابد.»

وی درباره شاخص‌های جهانی بورس در کشورهای مختلف جهان عنوان کرد:« در چند هفته گذشته دولت چین در تلاش برای رفع رکود بخش مسکن، سیاستهایی پی گرفت که خود به خود بر بازارهای جهانی برخی کالاهای مهم به ویژه مواد اولیه اثری مثبت داشت. به همین جهت افزایش جهانی قیمت نفت تنها به عامل افزایش تنش‌های نظامی در منطقه خلاصه نمی‌شود.»

صمدی افزود:«‌در کل همه چیز اکنون سیاه و منفی نیست و در همین روزها که خبر جنگ در منطقه، همه را نگران کرده، ما اتفاقات مثبتی را هم دیدیم مثلا قیمت ارز نیمایی و بازار هم به هم بسیار نزدیک شدند. در آینده هم فکر می‌کنم با فضایی یکسره تیره یا روشن مواجه نباشیم.»

این تحلیل‌گر با اشاره به افزایش سه درصدی قیمت نفت در بازار جهانی گفت:« بازار طلا هم کاهش چندانی نداشته است. ضمن اینکه باید بازارها را در یک روند طولانی مدت‌تری بررسی کرد. از جمله اینکه پیش از عملیات هفت اکتبر هر اونس طلا حدود هزار دلار قیمت می‌خورد و اکنون نرخ آن حدود دو هزار و ۷۰۰ دلار است. پس حتی اگر روندی کاهنده هم می‌بینیم بیشتر می‌تواند به این معنی باشد که از نظر تکنیکال، قیمت به صخره برخورده است.»

۲۲۳۲۲۹

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷