افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 21 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 34192 تعداد نوشته های امروز : 27×
بهترین شامپوهای ضد خارش پوست سر
30 مهر 1403 - 11:53
شناسه : 67994

بهترین شامپوهای ضد خارش پوست سر

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه به نقل از وب ام دی، خارش پوست سر می تواند غیرقابل تحمل باشد؛ حتی ممکن است مشکل خواب یا تمرکز داشته باشید. همچنین ممکن است پوست سر شما خشک، پوسته پوسته یا دارای لکه های قرمز باشد.

شامپوهای مخصوص برای خارش پوست سر می توانند به تسکین علائم شما کمک کنند، زیرا دارای ترکیباتی هستند که علل مختلف خارش مانند شوره سر، پسوریازیس یا شپش سر را هدف قرار می دهند. برای برخی از مشکلات پوست سر، ممکن است لازم باشد از پزشک خود نسخه بگیرید.

پیدا کردن علت علائم خارش و خشکی پوست سر به شما کمک می کند شامپوی مناسب خود را انتخاب کنید.

شامپو مناسب برای شوره سر

شوره سر یک مشکل رایج پوست سر است، اما مسری نیست. اگر پوسته های ریز زیادی روی پیراهن یا موها، ابروها یا موهای صورت خود می بینید، احتمالاً شوره سر است. شوره سر ناشی از رشد بیش از حد مخمری است که روی پوست سر زندگی می کند و سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می کند و باعث خارش می شود. علائم شوره سر می تواند با استرس یا در هوای سرد و خشک بدتر شود.

برای درمان شوره سر، یک یا دو بار در هفته از شامپوی مخصوص شوره سر به جای شامپوی معمولی خود استفاده کنید. دستورالعمل های پشت شامپو را دنبال کنید، زیرا انواع شامپوهای شوره سر دستورالعمل های متفاوتی دارند. گاهی لازم است مقداری از شامپو کف کند و قبل از آبکشی ۵ دقیقه صبر کنید. سایر شامپوهای شوره سر نباید برای مدت طولانی روی پوست شما بمانند و باید فوراً آنها را بشویید.

اگر نوع اول شامپو شوره سر به اندازه کافی خوب نباشد، نوع دیگری را امتحان کنید. برخی افراد متوجه می‌شوند که یک نوع شامپو برای مدتی موثر است، سپس باید آن را تغییر دهید. جایگزین کردن دو یا سه نوع شامپوی شوره سر اشکالی ندارد. برخی با قارچ هایی که می توانند منجر به شوره سر شوند مبارزه می کنند، در حالی که برخی دیگر به منظور کمک به علائم شوره سر هستند.

بهترین شامپو برای شوره سر

موارد زیر شامپوهای رایج شوره سر هستند. این گزینه ها موثرترین انواع شامپوهای موجود برای شوره سر هستند. بسته به قدرت ترکیبات شامپو، می توانید آنها را بدون نسخه یا با نسخه پزشک خریداری کنید.

شامپوهای فلوسینولون: از دارویی به نام کورتیکواستروئید برای کمک به کاهش خارش و پوسته پوسته شدن استفاده می کنند.
شامپوهای کتوکونازول: دارای یک ضد قارچ هستند، ماده‌ای که قارچ‌هایی را که می‌تواند باعث شوره سر شود را از بین می‌برد.
شامپوهای پیریتیون روی: از یک ضد قارچ به نام پیریتیون روی استفاده می کنند که با باکتری ها نیز مبارزه می کند.
شامپوهای اسید سالیسیلیک: لکه های پوسته پوسته پوست سر را کاهش می دهد و می تواند به مرطوب کردن پوست سر خشک کمک کند.
شامپوهای سلنیوم سولفید: حاوی یک ضد قارچ است. حتماً تمام شامپو را آبکشی کنید تا موها یا پوست سرتان لک نشود.
شامپوهای قطران: از قطران زغال سنگ ساخته می شوند. آنها روند از بین رفتن سلول های پوست سر را کاهش می دهند که می تواند به پوسته پوسته شدن کمک کند. این شامپو ممکن است موهای شما را در صورتی که رنگ روشن داشته باشند لکه دار کنند.

شامپو مناسب برای پسوریازیس

پسوریازیس زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به سلول های پوست شما حمله می کند. در پاسخ، بدن شما سلول‌های جدید پوستی زیادی می‌سازد که روی هم انباشته می‌شوند و لکه‌های قرمز رنگی با درخشش سفید نقره‌ای روی آن‌ها ایجاد می‌کنند. پسوریازیس پوست سر می تواند به صورت تکه های کوچک ظاهر شود یا می تواند کل پوست سر را بپوشاند و به پیشانی یا گردن گسترش یابد. این لکه ها که به عنوان پلاک شناخته می شوند، می توانند باعث خارش شوند. خارش پوست سر یکی از علائم شایع پسوریازیس پوست سر است که ۷۰ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد.

سایر علائم شامل خشکی، ریزش مو، خونریزی و احساس سوزش در پوست سر است. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی مانند داروهای موضعی، شامپوهای دارویی و لیزر صحبت کنید.

بهترین شامپو برای پسوریازیس

شامپوهای بدون نسخه (OTC) می توانند به درمان علائم خفیف پسوریازیس کمک کنند. در هنگام تشدید علائم، شامپوهای OTC می توانند به نرم شدن و شستن پوسته کمک کنند تا داروهای موضعی تجویزی شما بهتر اثر بخش باشند.

از متخصص پوست در مورد امتحان یکی از انواع شامپوهای زیر سوال کنید:

شامپو قطران زغال سنگ: می تواند به کاهش رشد بیش از حد سلول های پوست کمک کند و به بدن شما کمک کند سلول های مرده را دفع کند. امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، اما هنوز هم می توانید شامپوهایی را پیدا کنید که حاوی این ماده باشند.
شامپوهای حاوی هیدروکورتیزون: می توانند به کاهش تورم، قرمزی و خارش کمک کنند.
شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک ، اوره یا اسید لاکتیک: پوسته های ضخیم را نرم کرده و به آرامی آنها را از بین می برد.

شامپو مناسب برای کرم حلقوی

کرم حلقوی اصلا ربطی به کرم ندارد و یک عفونت قارچی شایع در کودکان است. کرم حلقوی روی پوست سر که به عنوان کچلی سر نیز شناخته می شود، می تواند مانند یک لکه قرمز متورم یا نقطه طاس به نظر برسد. همچنین ممکن است لکه های سیاه را مشاهده کنید. مانند سایر عفونت های قارچی پوست سر، کرم حلقوی می تواند باعث خارش شود.

می‌توانید برخی از انواع کرم‌های حلقوی را با کرم‌های ضد قارچ بدون نسخه درمان کنید، اما برای کرم‌های حلقوی پوست سر، معمولاً به مدت ۱ تا ۳ ماه نیاز به مصرف داروی خوراکی (قرص) دارید. استفاده از شامپوهای ضد قارچ کتوکونازول بدون نسخه یا تجویزی می تواند به کنترل علائم کمک کند. کتوکونازول یک داروی ضد قارچ است که رشد قارچ ها از جمله کرم حلقوی را کند می کند.

شامپو مناسب برای شپش سر

خارش یکی از شایع ترین علائم شپش سر است، شپش سر حشرات ریزی هستند که روی یا نزدیک پوست سر انسان زندگی می کنند.

شپش با بهداشت ضعیف یا محیط ناپاک ارتباطی ندارد. موهای تمیز در واقع برای شپش جذاب تر از موهای کثیف هستند. بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا فردی به شپش سر مبتلا است یا خیر این است که یکی از شپش ها را در موهای او ببیند.

همچنین ممکن است تخم های ریز شپش (معروف به nits) را ببینید که به تارهای مو چسبیده اند. داروهای بدون نسخه شپش را پدیکول کش می نامند. شامپوهای پدیکول کش شپش را با فلج کردن و از بین بردن شپش درمان می کنند. اما شامپوهای پدیکول کش از شر تخم شپش خلاص نمی شوند، بنابراین ممکن است لازم باشد بعد از یک یا دو هفته مجدد از این شامپو استفاده کنید. دستورالعمل های روی جعبه را به دقت دنبال کنید.

شامپو مناسب برای اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که به صورت نواحی قرمز، خارش دار و پوسته پوسته روی پوست شما ظاهر می شود. درماتیت آتوپیک، نوعی اگزما، می تواند باعث خشکی و خارش پوست سر شما شود. علائم اگزما از بین می رود و مجدد عود می کند.

یک متخصص پوست می تواند راه هایی را برای به حداقل رساندن علائم پیشنهاد کند. هنگامی که اگزما تشدید می‌شود، پزشک ممکن است درمان‌های موضعی یا شامپوی خاصی را برای استفاده تجویز کند.

نکته کلیدی این است که شامپویی ملایم پیدا کنید که اگزما را بدتر نکند. به دنبال شامپوهایی باشید که بدون عطر هستند، زیرا مواد معطر می توانند تحریک کننده باشند. همچنین از شامپوهایی که حاوی سدیم لوریل سولفات یا SLS هستند دوری کنید.

اگر شامپوی مخصوص اگزما بی فایده بود، یک شامپوی دارویی برای شوره سر امتحان کنید. به دنبال شامپوهای شوره سر باشید که حاوی قطران زغال سنگ یا پیریتیون روی هستند که می توانند خارش، قرمزی و تورم را تسکین دهند.

آلرژی و خارش پوست سر

اگر بثورات خارش دار روی پوست سر خود دارید، ممکن است یک واکنش آلرژیک داشته باشید که درماتیت تماسی نیز نامیده می شود. خارش می تواند یکی از عوارض جانبی محصولات مو مانند شامپوها، رنگ ها و محصولات حالت دهنده باشد. درمان این است که استفاده از محصولی را که به آن حساسیت دارید متوقف کنید. اگر در تشخیص اینکه چه ماده ای شما را آزار می دهد مشکل دارید، ممکن است یک متخصص پوست بتواند به شما کمک کند تا آن را محدود کنید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از واکنش آلرژیک که باعث خارش پوست سر می شود جلوگیری کنید:

  • هنگام شستن موهایتان حتماً تمام شامپوها (معمولی یا دارویی)را بشویید. باقی ماندن شامپو روی پوست سر می تواند باعث خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر شود.
  • از استفاده از رنگ مو با ماده ای به نام پارافنیلن دیامین (PPD) که اغلب باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شود، خودداری کنید.
  • از محصولات ملایم و بدون عطر یا رنگ اضافه استفاده کنید.
  • بلافاصله پس از استفاده از محصولات مو، دست های خود را بشویید.

در آخر

اگر پوست سر شما احساس خارش، خشکی، پوسته پوسته شدن یا لکه های قرمز برجسته دارد، شامپوهای مخصوص هر بیماری پوستی ممکن است به تسکین علائم شما کمک کنند. شامپوهای مخصوص خارش سر دارای موادی هستند که شرایط مختلفی مانند شوره سر، پسوریازیس، کرم حلقوی، شپش سر و اگزما را هدف قرار می دهند. بعد از اینکه متوجه شدید که چه چیزی باعث خارش پوست سر شما شده است، می توانید شامپوی مناسب برای شرایط خود را پیدا کنید. بسته به علت خارش پوست سر و شدت علائم شما، ممکن است به داروی نسخه ای نیاز داشته باشید.

متخصصان پوست برای خارش پوست سر چه توصیه هایی دارند؟

اگر خارش پوست سر دارید، متخصصان پوست توصیه می کنند که سعی کنید علت آن را کشف کنید. اگر نمی توانید بفهمید که چرا پوست سرتان خارش دارد، باید به یک پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید. هنگامی که علت خارش پوست سر خود را درک کردید، می توانید راه هایی برای تسکین علائم خود پیدا کنید، مانند استفاده از شامپوهای مخصوص.

آیا شامپوهای خشک می توانند به کاهش خارش پوست سر کمک کنند؟

اگر پوست سرتان خارش دارد، احتمالاً نباید از شامپوی خشک استفاده کنید. شامپوهای معمولی که شرایطی را که باعث خارش پوست سر شما می شود هدف قرار نمی دهند، می توانند علائم شما را بدتر کنند. استفاده مکرر از شامپوی خشک بدون شستشو با آب و صابون نیز می تواند منجر به درماتیت سبورئیک شود، وضعیتی که باعث خارش پوست سر شما می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷