افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 21 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 34192 تعداد نوشته های امروز : 27×
مدت زمان تأثیر داروهای ضد اضطراب: چه انتظاری باید داشته باشیم؟
30 مهر 1403 - 11:58
شناسه : 68004

اضطراب به شکل‌ها و شدت‌های متفاوتی ظاهر می‌شود و تأثیرات متفاوتی بر همه افراد می‌گذارد. ممکن است فردی دارای تشخیص اختلال اضطراب فراگیر باشد اما ممکن است علائم متفاوتی نسبت به فرد دیگر داشته باشد. از علائم گاه به گاه خفیف اضطراب گرفته تا حملات پانیک شدید، درمان با دارو و درمان توصیه می شود. پاسخ به دارو بستگی به علائم، طول مدت، شدت و دوز دارو و… دارد.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه به نقل از تاک اسپیس، طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA)، اضطراب شایع ترین وضعیت سلامت روان در این کشور است. تخمین زده می شود که سالانه ۴۰ میلیون بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. خبر خوب این است که اضطراب بسیار قابل درمان است و زمانی که با یک داروی ضداضطراب مناسب برنامه‌ای مؤثر داشته باشید، می‌توانید بر آن غلبه کنید.

با این حال، روند یافتن داروی مناسب اضطراب همیشه سریع نیست و متأسفانه، دقیق مشخص نمی شود که داروهای ضداضطراب چه زمانی اثر می کنند. با این حال، درک اثربخشی داروهای اضطراب به تعیین یک هدف واقع بینانه کمک می کند تا بتوانید در طول راه صبور باشید.

داروهای ضد اضطراب چقدر سریع اثر می کنند؟

مانند هر دارویی، داروهای اضطراب راه حلی برای همه افراد نیستند. اینکه چقدر سریع اثرات آن را احساس می کنید می تواند متفاوت باشد، به همین دلیل بسیار مهم است که گزینه های درمانی را با پزشک یا روانپزشک خود در میان بگذارید تا بدانید چه انتظاری دارید.

داروهای کوتاه مدت اضطراب

داروهای اضطراب کوتاه‌مدت می‌توانند حملات پانیک را درمان کنند یا در موقعیت‌های تروما با استرس بالا برای تسکین تقریباً فوری استفاده شوند. برخی از داروهای اضطراب، مانند بنزودیازپین ها، فقط باید کوتاه مدت استفاده شوند. تحقیقات نشان می دهد که آنها خطر وابستگی بالایی دارند و در نهایت کارایی خود را از دست می دهند. داروهای ضد اضطراب مانند این موارد در عرض ۳۰ تا ۹۰ دقیقه شروع به اثربخشی می کنند؛ اثربخشی سریع آنها را برای موارد حاد اضطراب مناسب می کند.

داروهای طولانی مدت اضطراب

داروهای بلندمدت اضطراب اغلب برای افرادی تجویز می‌شود که اضطراب مداومی را تجربه می‌کنند که بیشتر یا تمام روزها آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. این موارد ممکن است شامل افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) یا سایر اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب اجتماعی باشد.

طبق تحقیقات، هم مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و هم مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs) می‌توانند در درمان اضطراب طولانی‌مدت مفید باشند. این داروها ممکن است چندین هفته تا چند ماه طول بکشد تا اینکه مزایای کامل آنها را تجربه کنید.

اثرات اولیه در مقابل تسکین طولانی مدت

تقریباً همه داروهای اضطراب در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه اثر آرام بخش دارند، اما این بدان معنا نیست که آنها مسائل اساسی را که به اضطراب منجر می شوند، حل می کنند. اثرات اولیه داروهای اضطراب می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت شروع شود. ممکن است احساس آرامش، کند شدن تنفس و ضربان قلب، کاهش تعریق و خواب آلودگی را تجربه کنید.

اثرات درمانی طولانی مدت داروهای ضد اضطراب می تواند به آهستگی ایجاد شود، زیرا بدن و مغز خود را با تعادل شیمیایی جدید به دلیل حضور دارو سازگار می کنند. درمان طولانی‌مدت معمولاً به معنای مصرف روزانه یک قرص است و پس از چند هفته است که بیشتر افراد متوجه تفاوت مداوم در خلق و خو و انرژی می‌شوند.

عوامل موثر بر اثربخشی دارو

چندین متغیر می توانند بر سرعت عملکرد داروهای ضد اضطراب تأثیر بگذارند برای مثال:

  • نوع دارو
  • دوز دارو
  • تفاوت های فردی در شیمی بدن و مغز
  • شدت علائم اضطراب
  • وضعیت درمان

نوع داروی اضطراب

نوع دارویی که پزشک شما تجویز می کند بر سرعت عملکرد آن تأثیر می گذارد. کلاس‌های مختلف دارو ممکن است برای انواع مختلف اضطراب مؤثرتر بوده و سریع‌تر عمل کنند.

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs): اگرچه از نظر فنی یک داروی ضد افسردگی است، اما SSRI ها می توانند برای درمان اضطراب استفاده شوند. ممکن است بین ۲ تا ۶ هفته طول بکشد تا متوجه بهبود قابل توجهی شوید و مهم است که توجه داشته باشید که برخی از علائم – مانند احساس عصبانیت – ممکن است در ابتدا با شروع استفاده از SSRI برای اضطراب افزایش یابد، اما باید با گذشت زمان از بین بروند.
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) : مشابه SSRI ها، ممکن است چندین هفته تا یک ماه یا بیشتر نیاز داشته باشید تا اثرات کامل SNRI ها را تجربه کنید. همچنین مانند SSRI ها، علائم اضطراب می تواند برای یک یا ۲ هفته با شروع مصرف SNRI بدتر شود.
  • بنزودیازپین‌ها: بنزودیازپین‌ها که برای تسکین سریع – در عرض ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت – شناخته می‌شوند، فقط در صورت نیاز برای درمان اضطراب کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند زیرا خطر وابستگی بالایی دارند.
  • بتابلوکرها: بتا بلاکرها معمولاً برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شوند، اما در برخی افراد برای اضطراب موقعیتی نیز استفاده می‌شوند. بتابلوکرها می توانند به سرعت علائم فیزیکی اضطراب – مانند ضربان قلب سریع و تعریق – را معمولاً ظرف ۱ ساعت پس از مصرف کاهش دهند.

از پاسخ اولیه به دارو تا رفع علائم اضطراب، از فردی به فرد دیگر تفاوت های خاصی دیده می شود. داروهای سریع الاثر مانند بنزودیازپین ها (کلونوپین، آتیوان، زاناکس) بلافاصله علائم را تسکین می دهند اما اضطراب زمینه ای را درمان نمی کنند. داروهایی با شروع و افزایش آهسته مانند SSRI و SNRI (Zoloft، Lexapro، Cymbalta، BuSpar و غیره) زمان می‌برند تا تاثیر بگذارند، اما اضطراب را در طول دوره بیماری کنترل می‌کنند.

دوز دارو

دوز نقش مهمی در مدت زمان اثرگذاری داروهای اضطراب دارد و برای همه یکسان نیست. پزشک ممکن است دوز کمتر را انتخاب کند و در صورت نیاز آن را افزایش دهد.

تفاوت های فردی

شیمی بدن، سن، وزن، سابقه پزشکی، سایر شرایط سلامت موجود، و هر دارو یا مکمل دیگری که در حال حاضر استفاده می‌کنید، می‌تواند بر مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک داروی ضد اضطراب اثر کند، تأثیر بگذارد.

شدت علائم

شدت علائم شما و مدت زمانی که آنها را داشته اید، می تواند بر اثربخشی دارو تاثیر بگذارد. اضطراب خفیف ممکن است خیلی سریع به یک دارو پاسخ دهد، در حالی که فردی با اضطراب شدید ممکن است به این سرعت تسکین پیدا نکند.

نوع اختلال اضطرابی

شرایط خاص ممکن است به داروها و دوزهای متفاوتی برای درمان مؤثرترین علائم اضطراب نیاز داشته باشد. برای مثال، ممکن است اختلال اضطراب فراگیر (GAD) را با یک دارو و اختلال هراس را با چیزی متفاوت درمان کنید.

پایبندی به دارو و تغییرات درمان

پایبندی به برنامه دارویی دقیقی که پزشک شما تجویز می کند ضروری است. برای مدیریت موثر اضطراب خود، باید دوز دقیق آن را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید. از دست دادن یک دوز پایان دنیا نیست، اما برای دریافت بهترین نتایج، سعی کنید سطح ثابتی از دارو را در بدن خود نگه دارید.

توجه: قبل از تغییر یا قطع هر دارویی، ابتدا با پزشک خود تماس بگیرید. هرگز مصرف یک دارو را به طور ناگهانی متوقف نکنید بدون اینکه ابتدا در مورد عوارض جانبی احتمالی آن صحبت کنید و اگر به یک برنامه کاهش یافته نیاز دارید تا به آرامی مصرف دارو را به طور ایمن کاهش دهید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷