افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 28 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33668 تعداد نوشته های امروز : 21×
کم توقع و پرسود
28 مرداد 1400 - 21:30
شناسه : 7270

به سختی ظاهرش نگاه نکنید دل نرمی دارد و خاطره‌ای شیرین از خودش در میان ذهنتان باقی می‌گذارد.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه، کم توقع و پرسودبالا نشین است و بر روی  تپه  و کوه‌ها زندگی می‌کند هوای لطیف کوهستان را دوست دارد و کم توقع است.
وجودش در خاک کرمانشاه  قدمتی چند هزار ساله دارد، اما از اواخر سال  ۸۰ بود که به طور جدی تری به عرصه اقتصادی استان وارد شد.
آقای رنجبر کشاورز ۵۰ ساله‌ای که در شهر گهواره بیست سال است با باغ  زیبای بادام سر و کار دارد.
باغ کاک مرداد در زمینی به  مساحت ۴ هکتار با  ۸۰۰ درخت بادام در  ۵ کیلومتری شهر گهواره قرار دارد.
این باغدار  در سال ۸۰  درخت بادام را در باغش کشت کرد.
از او پرسیدم که  چرا درخت بادام را  انتخاب کرده  با  هوش و ذکاوت خاصی در جوابم گفت: سال‌ها بود که می‌دیدم درخت ارژن در این منطقه  به خوبی دوام آورده است و به این فکر رسیدم که  درخت بادام  هم که از خانواده این درخت است  می‌تواند در این منطقه به ثمر بنشیند.
کاک مراد به سختی‌های  این کار هم اشاره می‌کند و می‌گوید: هر کاری  سختی و زحمت خودش را دارد تا سختی نکشی  طعم شیرین  موفقیت را  نمی‌چشی این باغ نیز با  پشتکار به ثمر نشسته است.
او می‌گوید: درختان باید در ارتفاع  کاشته شوند و مسافتی طولانی باید طی کرد تا بتوان به تپه‌ای رسید  که ۱۸۵۰ متر از سطح دریا بالاتر است و همین باعث سختی  بیشتر می‌شود  چرا که  کشت بادام در زمین‌های تخت جواب نمی‌دهد.
سال‌ها هرس و نگهداری از درختان و طی کردن مسافتی  ۵ کیلومتری نیز نتوانست  عزم  کاک مراد را در به ثمر نشاندن باغ بادام  کم کند.
کاک مرداد می‌گوید: درختانی  که  سال ۸۰  کاشتم پس از  ۸ سال نگهداری و با صبر و بردباری فراوان به بار نشستند  باید  مراقبت‌ها  مداوم باشد  باید نا امید نشد تا بتوانی  ثمره تلاشت را ببینی.  
او که در زمین موروثی پدرش  اقدام به  کشت کرده  حالا دیگر در  کشت بادام  حرفایی برای  گفتن دارد.  
کاک مراد می‌گوید: نهال‌هایی که می‌کاشتیم  ۶ تا ۸ سال زمان لازم بود به بار بنشینند، اما اکنون با پیشرفت دانش کشاورزی پایه بذر‌هایی تولید می‌شود که گونه اصلاح شده هستند و  ۴ ساله  به ثمر می‌نشینند.
او گفت: نیاز به آبیاری کم و سازگاری بالای این درخت یکی از مزیت‌های بادام است علاوه بر این وقتی که در اراضی شیبدار  کاشته می‌شود به  حفظ خاک  کمک می‌کند و با ایجاد فضای سبز نیز  سدی در مقابل   گرد و غبار و سیل خواهد بود.

استان کرمانشاه مستعد احداث باغات  دیم  است

 فیض  کارشناس  جهاد کشاورزی استان کرمانشاه درباره مزیت‌های  کشت بادام می‌گوید: تقریبا در تمام مناطق سردسیری، معتدل و نیمه گرم استان امکان توسعه باغات بادام فراهم است که با توجه به نیاز آبی پایین  کشت آن بصورت دیم انجام می‌شود.کم توقع و پرسود
او به  وجود اراضی شیبدار وسیع اشاره می‌کند و می‌گوید: در این اراضی شرایط برای توسعه دیمزار‌های بادام فراهم است که علاوه بر بعد بسیار مهم اقتصادی و نقش بارز آن در ارز آوری و اشتغال می‌تواند اثرات بسیار ملموسی در آب خوان داری، تلطیف هوا، ایجاد شرایط جهت افزایش بارش، جلوگیری از فرسایش خاک در دامنه‌ها داشته باشد.
 فیض در ادامه خاطرنشان کرد:  از اواخر دهه ۸۰ و با اصلاح ارقام و نیز شناسایی و اصلاح رقم پایه‌های متناسب با شرایط نامساعد خاکی و افزایش مقاومت ارقام به آفات و امراض متداول منطقه توسعه  باغات بادام سرعت  گرفت نکته‌ای که کاک مراد هم در میان  صحبت هایش به آن اشاره کرد.
اگرچه برخی از باغات  بادام به دلیل رعایت نشدن اصول علمی در مراحل مختلف کار مخصوصاً در شناسایی عرصه‌های مستعد و فنون دیم کاری دچار مشکل شده و به بهره وری اقتصادی وارد نشدند  در مقابل در بعضی از نقاط استان از قبیل دالاهو و روانسر و با رعایت نسبی اصول کار شاهد بوجود آمدن باغات نسبتا اقتصادی بصورت دیم هستیم که موید این نکته می‌باشد که می‌توان با کمترین هزینه‌ها و با رعایت اصول فنی باغبانی شاهد بوجود آمدن باغ شهرهایِ بادام دیم در استان بود.

احداث باغ شهر بادام دیم در استان کرمانشاه

مدیر باغبانی  جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  گفت: از سال گذشته ایجاد باغ شهرِ بادام دیم در شهرستان روانسر به عنوان الگو و پایلوت مناسب برای  توسعه باغات این  محصول  درآمد زا در دستور کار قرار گرفته است.
احمدی افزود: این برنامه می تواند چهره اقتصادی استان را کاملا دگرگون سازد و تاکنون در حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه ارزش  بادام  دیم ۱۰ برابر بیشتر از محصولات دیگر است گفت: کیفیت بادام‌های تولید استان بسیار است.
احمدی افزود: در صورت حمایت‌های عوامل تاثیر گذار استان توسعه باغات در بیشتر نقاط استان قابل اجرا بوده و با توجه به تجارب  بدست آمده از درصد بسیار بالایی جهت موفقیت برخوردار است.
 بادام از لحاظ خصوصیات رشدی و زیستی کاملا با شرایط استان سازگار است اگر استعداد یابی صحیح  انجام شود و با رقم پایه‌های مناسب و تکنیک‌های کارشناسی کاشته شود در قسمت وسیعتری از استان امکان توسعه موفق آن فراهم است.
کیفیت محصول تولیدی در سطح استان بسیار بالا بوده به نحوی که قابلیت صادرات را دارا است.
باغداران کرمانشاهی  از هم اکنون  کار برداشت بادام را در سطح ۴ هزار و ۸۲۲ هکتار از اراضی استان آغاز کرده اند  و پیش بینی می‌شود بیش از ۷ هزار  تن بادام از  استان کرمانشاه روانه بازار  شود.

 

گزارشگر: زهره زندیه

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷