افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 24 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33553 تعداد نوشته های امروز : 0×
بیماری تب روماتیسمی ستون فقرات چیست؟
15 مهر 1400 - 10:30
شناسه : 10297

کمر درد به عنوان شایعترین علت مراجعه به درمانگاه‌های ارتوپدی محسوب می‌شود و سومین علت جراحی در افراد مشکلات ستون فقرات است، یکی از بیماری های مربوط به ستون فقرات بیماری تب روماتیسمی است.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه، یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: درد کمر علت‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن بیماری تب روماتیسمی ستون فقرات چیست؟مربوط به مهره و دیسک ستون فقرات است و معمولا با فعالیت این درد‌ها افزایش می‌یابد و با استراحت بهتر می‌شود.

پرویز صوفیوند افزود: درد‌های معمولی کمر بیشتر افراد بالای ۴۰ سال را درگیر می‌کند و به نقاط مختلف بدن مانند لگن، کف پا و انگشتان کشیده می‌شود، اما در بیماری تب روماتیسم ستون فقرات درد مبهم است و نمی‌توان حدود آن را مشخص کرد و بیشتر درد در ناحیه لگن و ستون فقرات احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بیماری‌های روماتیسمی این تفاوت وجود دارد که در سن زیر ۴۰ سال دیده می‌شود، افرادی هستند که در حالت استراحت درد دارند و خشکی کمر در ابتدای صبح نیز یکی از علائم شایع آن است.

این فوق تخصص روماتولوژی اظهار داشت: در این بیماری درد در استراحت وجود دارد و با فعالیت بهتر می‌شود، اما متاسفانه بیماران دیر به پزشک مراجعه می‌کنند که ستون فقرات جوش خورده است و انعطاف خود را از دست داده است.

دکتر صوفیوند افزود: بیماری‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به بیماری تب روماتیسمی منجر شود که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به پسوریازیس (بیماری مزمن پوستی)، بیماری التهابی روده با عنوان کرون که در نهایت به سمت بیماری ستون فقرات می‌رود، علائم گوارشی، علائم چشمی و خوردگی‌های ناخن اشاره کرد.

وی گفت: اگر به موقع برای درمان بیماری اقدام کنیم دچار عوارض آن نخواهیم شد و بیماری به خوبی کنترل می‌شود، اما بیشتر بیماران بیش از ۵ سال از شروع بیماری می گذرد که بعد از آن به پزشک مراجعه می‌کنند.

این فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: در این هنگام مهره‌های گردن، قفسه سینه و دنده‌ها درگیر می‌شوند، حرکات گردن و ستون فقرات کاملا محدود و نفس کشیدن نیز با سختی مواجه می‌شود و کوچکترین ضربه‌ای می‌تواند شکستگی‌های مزمن در بدن ایجاد کند.

صوفیوند خاطرنشان کرد: راه تشخیص این بیماری معاینه بالینی، عکسبرداری از ستون فقرات و لگن است که جوش خوردگی‌های مهره‌ای را نشان می‌دهد، همچنین در ام آر‌  آی و اسکن التهاب در مهره‌ها دیده می‌شود.

وی افزود: با درمان‌هایی که به تازگی آمده این بیماری به راحتی قابل درمان است و دارو‌های بیولوژیک مورد استفاده قرار در این بیماری تحت پوشش بیمه هستند.

صوفیوند یادآور شد:، چون این بیماری با التهاب همراه است احتمال پوکی استخوان در مبتلایان به این بیماری نیز بیشتر است، بنابراین این دست افراد ورزش‌هایی که با برخورد همراه است مثل کشتی، فوتبال و ورزش‌های رزمی نباید انجام دهند و می‌توانند شنا و پیاده روی را جایگزین کنند که اثر بخش است، همچنین استفاده از مکمل‌های ویتامین دی به این افراد توصیه می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷