افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 21 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 34166 تعداد نوشته های امروز : 1×
نگاهی به مشکلات نان در کرمانشاه
25 آبان 1400 - 16:30
شناسه : 12894

نانوایی‌های آزادپز کرمانشاه از کم بودن سهمیه آردشان گله مندند، خبازان می گویند: اگر سهمیه آردشان افزایش یابد می توانند بهتر به شهروندان خدمات ارائه دهند.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه، نگاهی به مشکلات نان در کرمانشاهمثل همیشه برای خریدن نان راهی خیابان شدم، در محله ما بیشتر از ۱۰ نانوایی وجود دارد، اما یکی از این نانوایی‌ها که کیفیت نانش بهتر از بقیه است را انتخاب کردم و رفتم نوبت بگیرم حدود ۱۲  نفر در صف نانوایی ایستاده بودند پرسیدم چه کسی نفر آخر است آقای شاطر نانوایی برگشت و به من گفت: خانم نوبت نگیرید نان به شما نمی‌رسد، گفتم چرا؟ گفت: خمیر درحال تمام شدن است.
گفتم هنوز ساعت ده صبح است چطور می‌شود که نانوایی‌ها در نهایتتا ساعت ۱۱ کار کنند و دست از کار بکشند؟! صاحب نانوایی جلوتر آمد و گفت:  اگرکیسه‌های آرد ما را بشمارید فقط ۶ کیسه‌ی دیگر باقی مانده  و این در حالی است که هنوز تا سر ماه  تنها ۵ روز مانده،  او ادامه داد: این کمبود درحالی است که ما روزی  حداقل ۵ کیسه آرد باید پخت کنیم.
مردی جوان که صحبت‌های ما را شنید گفت: آقا شما صبح‌ها ساعت ۸ شروع به پخت می‌کنید و ساعت ۱۱  کارتان تمام می‌شود عصر‌ها هم ۲ ساعت بیشتر کار نمی‌کنید.
صاحب نانوایی گفت: بله متأسفانه خود ما هم از این وضعیت ناراضی هستیم به این خاطر که سهمیه آرد نانوایی‌های آزاد پز بسیار کمتر است و نان به تمام مشتریان نمی‌رسد و موجب نارضایتی آن‌ها شده‌است، اگر آرد هم به‌صورت آزاد خریداری کنیم متأسفانه فقط وقت و انرژی‌مان صرف می‌شود و هیچ سودی عایدمان نمی‌شود صاحب نانوایی که انگار درد دلش  باز شده باشد ادامه داد: تازه با همین پخت هم برایمان نمی‌صرفد، چون قیمت آرد و خمیر مایه از سویی و دستمزد کارگران هم از سوی دیگر باعث شده تا سود بسیار ناچیزی با تمام زحمت‌هایی که می‌کشیم عایدمان شود.
 گفتم خب منظورتان این است که باید نان را گران کنند؟ همهمه‌ای در بین جمعیت در صف ایستاده نانوایی افتاد، هر کس به شیوه‌ای اعتراض کرد حرف‌هایشان را گوش کردم از بی‌کیفیتی نان در بسیاری از نانوایی‌ها گفتند و مداوم از استفاده جوش‌شیرین به‌جای خمیرمایه نانوایی‌ها می‌گفتند یکی می‌گفت: بسیاری از نانوایی‌ها سلامت مردم برایشان اهمیتی ندارد و جوش‌شیرین زیاد استفاده می‌کند و تا نان را به خانه می بریم باید استفاده کنیم، چون به سرعت بیات می شود،  آن دیگری از نظارت ضعیف تعزیرات، بازرسی و اصناف گله‌مند بود که چرا هر هفته نه، هر ماه هم شده نباید اکیپ‌های نظارتی را در شهر بفرستند تا از پایین بودن کیفیت نان و تخلف‌های نانوایی‌ها بازرسی کنند البته بسیاری هم  از کاهش اندازه نان و کم شدن ساعت کاری نانوایی‌ها گلایه‌مند بودند.
من هم وظیفه خود دانستم به‌عنوان یک خبرنگار درد مردم را به گوش رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه برسانم آقای علیزاده گفت: متأسفانه سهمیه آرد را نمی‌توان افزایش داد و هم‌ اکنون سهمیه آرد نانوایی‌های آزاد پز روزانه ۵تا ۷ کیسه است این در حالی است که نانوایی‌های دولتی هم مشتریان زیادی دارند و آن‌ها هم  از سهمیه خود ناراضی  هستند و صاحبان نانوایی‌ها به دلیل پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز ، دستمزد و حق بیمه کارگران درخواست افزایش قیمت نان را دارند، اما هیچ ابلاغیه رسمی در این خصوص به دست ما نرسیده‌است.
آقای علیزاده گفت: هم‌اکنون دوهزار و دویست خبازی فعال در استان وجود دارد که یکهزار و ۶۰۰ خبازی یارانه دولتی می‌گیرند و مابقی آزاد پز هستند.
 به سراغ مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان رفتم او گفت: با توجه به این‌که استان کرمانشاه پنجمین تولیدکننده آرد در کشور است و هم‌اکنون ۱۴ کارخانه آرد با تکنولوژی روز نیز آرد مورد نیاز را تامین می‌کنند هیچ مشکل کمبود آرد در استان نداریم و در صورت نیاز هر میزان که به ما ابلاغ شود حتما آرد مورد نیاز در اختیار خبازان قرار می‌دهیم.
 با یکی از نماینده‌های مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تماس گرفتم مشکل را برایش شرح دادم او گفت: مردم حق دارند نان باکیفیت و سالم خریداری کنند و نانوایی‌ها هم حق دارند در ازای تلاش خود سودی عایدشان شود.
مصری افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و به‌منظور رضایتمندی خبازان قرار است به‌زودی سهمیه‌بندی‌ها حذف‌شده و قانونی جدید و به صلاح مردم و نانوایی‌ها ارائه شود.

گزارشگر: پروانه خانی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷