افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 21 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33504 تعداد نوشته های امروز : 14×
کوه‌های دالاهو زیستگاه مناسب کَل و بُز
23 دی 1400 - 10:30
شناسه : 16448

چند سالی است کوه‌های دالاهو در استان کرمانشاه تبدیل به زیستگاه مناسبی برای کل و بز وحشی شده که یکی از عوامل اصلی حمایت جوامع محلی از آنهاست.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه؛

آن‌ها در ارتفاعات بلند کنار صخره‌های بزرگ و پرتگاه‌ها زیست می‌کنند، در دسته‌های چندتایی، ما در یک روز زمستانی همراه محیط کوه‌های دالاهو زیستگاه مناسب کَل و بُزبانان در دامنه‌ی کوه و با دوربین شکاری به آن‌ها نگاه می‌کنیم در هر شکاف کوه چند کل وبز کنار هم ایستاده‌اند هر چند از دور به سختی با چشم هم دیده می‌شوند ولی آنقدر هم رنگ صخره‌ها هستند که حتی با دوربین هم پیدا کردنشان سخت است.

کل‌ها که نوع نر هستند دارای شاخ شمشیری مانند و بلندند، اما بز‌ها که ماده اند شاخی کوتاه دارند ان‌ها دارای جثه‌ای بزرگ، عضلانی و ماهیچه‌ای هستند، طول شاخ کل هم معمولا ۷۰ سانتی متر تا یک متر است آنچه زیبایی این مناظر را دو چندان می‌کند وجود بزغاله‌ها کنارمادر است که مشغول شیر خورد هستند.

صدای پرندگان و عقاب‌هایی که بر سر این کوه‌ها مدام می‌چرخند سکوت کوهستان را می‌شکند کل‌ها به خوبی در پرتگاه‌ها تعادل خود را حفظ می‌کنند، فکرش را بکنید آن‌ها دربلندی‌هایی که کاملاً صاف است به خوبی می‌پرند و به پایین هم سقوط نمی‌کنند.

آقای آغاز رییس حفاظت محیط زیست دالاهو می‌گوید: سیستم سخت و خشن طبیعت به این صورت است که به این جانوران قدرت استتار می‌دهد و هم رنگ صخره‌ها می‌شوند جالب است این منطقه هنوز تبدیل به منطقه حفاظت شده یا شکار و تیراندازی ممنوع نشده بلکه منطقه آزاد محسوب می‌شود.

کوه‌های دالاهو زیستگاه مناسب کَل و بُزسرپرست حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: یکی از شرایط اصلی برای تبدیل مناطق آزاد به مناطق حفاظت شده وجود همین دسته‌های کل و بز است و بر همین اساس پرونده‌ای تشکیل و استنادات کافی به دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برای تبدیل این منطقه به منطقه حفاظت شده و یا تحت مدیریت اراِیه شده است.

آقای جلیلیان می‌گوید: شرایط آب و هوایی، توپوگرافی، چین خوردگی و پوشش مناسب گیاهی و درختی این منطقه را به زیستگاهی مناسب برای کل و بزتبدیل کرده است، قلمرو کل و بز‌ها در دالاهو حدود ۱۹۰ هکتار است.

شاید برای شما هم این سوال مطرح شود که چه کسی در این منطقه از کل و بز‌ها حفاظت می‌کند؟

واقعیت آن است که حافظان اصلی کل و بز مردم بومی منطقه هستند تا جایی که آن‌ها اجازه نمی‌دهند هیچ شکارچی‌ای وارد این قلمرو شود. آن‌ها می‌گویند در صورت مشاهده شکارچیان به محیط بانان دالاهو اطلاع می‌دهند و مانع از شکار این حیوانات می‌شوند.

یکی از کوهنوردان محلی می‌گوید: بار‌ها خرس و یا پلنگ به گوسفندان ما حمله کرده ولی ما هیچ آزاری به این حیوانات نمی‌رسانیم چرا که بزرگان ما توصیه‌های زیادی برای حفظ این گونه‌ها داشته اند و ما نیز به این توصیه‌ها عمل می‌کنیم.

یکی از ساکنان محلی که پسری جوان است می‌گوید: با یگان حفاظت محیط زیست همکاری داریم و همگی همیار محیط زیست کوه‌های دالاهو زیستگاه مناسب کَل و بُزمحسوب می‌شویم. او می‌گوید کل و بز‌ها در طول روز گاهی تا پای باغات میوه هم می‌آیند و کسی کاری به آن‌ها ندارد.

اقای شیخ ویسی رئیس یگان حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: تعداد محیط‌ب انان کم است و ما چاره‌ای جز همراهی مردم نداریم از طرفی با بزرگان هر منطقه هر از گاهی جلسه‌ای برگزار می‌کنیم برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی که یکی از نمونه‌های بارز آن در منطقه دالاهو نمود پیدا کرده، او نقش آموزش را با توجه به امکانات محدود محیط زیست مهم میداند و می‌گوید: آموزش جوامع محلی در دستور کار قرار دارد.

اصغر آغاز رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دالاهو می‌گوید: علاوه بر کل و بز در این منطقه گرگ، خرس و پلنگ و گونه‌های مختلف پرندگان هم زیست می‌کند.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: بر اساس آمار‌ها ۶۹ درصد از بین رفتن حیات وحش براثر تخریب زیستگاه است، ۲۱ درصد شکار و ۱۰ درصد هم بیماری است.

کوه‌های دالاهو زیستگاه مناسب کَل و بُزاقای جلیلیان می‌گوید: تخریب زیستگاه معمولا بر اثر کشاورزی، آتش سوزی و چرای بیش از حد دام انجام می‌شود.

در کرمانشاه با توجه به وسعت مناطق و تنوع آب و هوایی گونه‌های مختلفی از جانوران زیست می‌کند. از ۱۹۰ گونه پستاندار شناسایی شده در کشور ۴۷ گونه آن در کرمانشاه شناسایی شده است، علاوه بر منطقه دالاهو مناطی مانند زله زرد گیلانغرب، بوزین و مره خیل پاوه و پناهگاه حیات وحش بیستون قلمرو کل و بز است.

راستی این را هم فراموش نکنید طولانی‌ترین طول شاخ کل هم در منطقه پناهگاه حیات وحش بیستون به ثبت رسیده که حدود یک متر و ۴۵ سانتی متر است.

*گزارشگر: پروین شهسواری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷