افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 22 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 34224 تعداد نوشته های امروز : 29×
چگونه به یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده مبتلا نشویم
10 بهمن 1400 - 18:29
شناسه : 17683

هاری یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است این بیماری کشنده دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه، چگونه از ابتلا به یک بیماری صد در صد کشنده پیشگیری کنیمرئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت: عمده‌ترین راه انتقال ویروس بیماری هاری، گزش و یا خراش از طریق حیوان آلوده است.
دکترمجید همتی افزود: تغییر ناگهانی رفتار حیوان، اقدام به حمله، پریشانی و اضطراب، ناتوانی در بلع آب و غذا، ترس از نور و در نهایت فلجی از علائم این بیماری  است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی یکی از مهم‌ترین عوامل انتشار بیماری هاری را حیوانات ولگرد عنوان کرد و اظهار داشت: لازم است این حیوانات جمع آوری و جمعیت آن‌ها کنترل شود.
دکتر همتی  با اشاره به تاثیر کشتار غیر مجاز دام در معابر، خیابان و حاشیه شهر‌ها گفت: ممکن است دامی که کشتار می‌شود هار بوده و در صورت مصرف، فرد به بیماری مبتلا شود.
وی اظهار داشت: کشتار دام در فضای باز و حاشیه شهر‌ها باعث جمع شدن گوشتخواران اهلی و وحشی در این مکان‌ها می‌شود و انتقال بیماری بین این حیوانات هم دور از انتظار نیست.
وی افزود: شهروندان از  تماس مستقیم و حفاظت نشده با گوشتخوارانی مانند سگ و گربه خودداری کنند و سالانه نسبت به مایه کوبی سگ‌های خانگی علیه بیماری هاری اقدام کنند.
همتی  به اقدامات اداره کل دامپزشکی و  واکسینه کردن سالیانه حدود ۱۷ هزار قلاده سگ هم اشاره کرد و گفت: در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری هاری، نمونه گیری و معدوم سازی دام  انجام  و در نهایت نسبت به واکسیناسیون  سگ ها در کانون بیماری  اقدام می‌شود.
وی با بیان اینکه در گزش حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی، احتمال بر هار بودن حیوان گزنده وجود دارد افزود: در صورت گزیدگی ، بیمار در کوتاهترین زمان ممکن به مراکز درمان و پیشگیری هاری منتقل شود.
همتی از هم استانی‌ها خواست موارد مشکوک را از طریق تلفن ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اطلاع دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷