افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 18 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 34121 تعداد نوشته های امروز : 19×
شب نخوابی و کم تحرکی  دو عامل مهم در ابتلا به کبد چرب
06 فروردین 1401 - 10:29
شناسه : 21022

رییس گروه بیماری‌های غیر واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: افرای که شب‌ها تا دیر وقت بیدار می‌مانند در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب قرار دارند.

پ
پ

به گزارش صدا و سیما مرکزکرمانشاه ،شب نخوابی و کم تحرکی  دو عامل مهم در ابتلا به کبد چرب رییس گروه بیماری‌های غیر واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ایام نوروز در ابتدای سال افراد دچار کم تحرکی می‌شوند و علاوه بر این مصرف تنقلات و آجیل و مواد قندی نیز بیشتر می‌شود.
حسین بیگلری بیان کرد: با تغییر برنامه افراد کم تحرکی جای خود را در روزمرگی‌ها بیشتر می‌کند و افراد ساعت‌ها در اینترنت وقت خود را سپری می‌کنند و شب‌ها تا دیر وقت بیدار می‌مانند همین عوامل می‌تواند باعث بروز بیماری پنهان کبد چرب شود.
وی گفت: بیماری کبد چرب ناشی از سبک و زندگی کم تحرک، تغدیه نامناسب و بد خوابی یا بی خوابی است
بیگلری بیان کرد: افرادی که خواب مناسبی ندارند صبحانه نمی‌خورند وصبح‌ها از خواب دیر بیدار می‌شوند در معرض ابتلا به بیماری‌های گوارشی و کبدی هستند هم چنین چاقی شکمی مصرف برخی از دارو‌های نیرو زا باعث بروز این بیماری می‌شود.
وی گفت: خستگی مزمن لکه‌های پوستی از علائم بیماری‌های کبدی است، اما در دراز مدت عوارض دیگری از جمله کاهش عملکرد فرد در فعالیت‌های روزمره را به دنبال دارد بیماری کبد چرب با افزایش مقاومت ابتلا به دیابت نوع دو را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه ابتلا به بیماری کبد چرب در شهر‌ها بیشتر از روستاهاست گفت: در شهر‌ها به دلیل بی خوابی‌های شبانه و کم تحرکی این بیماری رو به افزایش است اگر کبد چرب درمان نشود خطر ابتلا به سیروز کبدی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه طبق پیش بینی‌ها حدود ۲۰ درصد از افراد جامعه به بیماری کبد چرب مبتلا هستند گفت: تغییر سبک زندگی انجام روزانه ۳۰ دقیقه ورزش هوازی یا پیاده روی و تغذیه مناسب و کم چرب می‌تواند در کاهش ابتلا به این بیماری تاثیر گذار باشد.
وی افزود: دریافت میوه و سبزیجات بیشتر، افزایش مصرف ماهی و غذا‌های پر فیبر، کاهش مصرف کربوهیدرات. ممنوعیت مصرف قند‌های ساده، چربی‌های اشباع و ترانس، نمک نیز می‌تواند مانعی در برابر بیماری کبد چرب ایجاد کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷