افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33477 تعداد نوشته های امروز : 2×
اختلال ارتباطی
30 مرداد 1401 - 19:48
شناسه : 28001

تا همین ده دوازده سال پیش، صحبت از گوشی هوشمند و سرعت اینترنت و پهنای باند، محدود به بخشی از جامعه بود و مطلقا مخاطب عمومی نداشت؛ در یک جمع خانوادگی شاید جوان‌ترین اعضا در این‌باره صحبت می‌کردند و دغدغه داشتند، این روزها اما بی‌شک سرعت اینترنت برای تک‌تک اعضای خانواده و فراتر برای تمام جامعه اهمیت دارد. از کودک چند ساله که دنیای بازی‌هایش به شبکه‌های جهانی وصل شده تا مردان و زنانی که معاش‌شان مستقیم از همین اینترنت به دست می‌آید و شبکه‌های اجتماعی بازارشان شده تا حتی سالمندانی که در جهان کرونازده‌ی این سال‌ها با پیام‌رسان‌ها و تماس‌های تصویری دیدار تازه می‌کنند و ایام می‌گذرانند. 

پ
پ

به گزارش خبر گزاری افق کرمانشاه، گواه این موضوع هم در آمارهای اعلامی موجود است،‌ براساس آمار و اطلاعات بخش ICT کشور که در سال ۱۳۹۹ توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده، بیش از ۷۸ میلیون نفر در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و به بیان دیگر مشترک اینترنت هستند.
از این تعداد حدود ۶۸ میلیون نفر مشترک اینترنت همراه (موبایل) و بیش از ۹ میلیون نفر مشترک اینترنت ثابت (خانگی) هستند.
این اعداد یعنی وقتی از سرعت اینترنت حرف می‌زنیم، تقریبا همه جمعیت ایران را خطاب قرار داده‌ایم و این جمعیت چنان به این فضا وابسته است و روزی و روزگارش به آن گره خورده که نه تنها باید پاسخگوی نیازشان بود بلکه باید دقیق و درست به آنها اطلاعات داد. اطلاع‌رسانی درباره‌ی مسأله‌ای که اکثریت بی‌چون و چرای جامعه با آن درگیر است افزون بر آداب پاسخگویی مرسوم نیازمند نکته‌سنجی در انتخاب کلمات و دقت در ارائه‌ی داده‌هاست؛ کلی‌گویی و مبهم پاسخ گفتن نه تنها بی‌احترامی به مخاطب که فروکاستن جایگاه و شأن مسؤولیت است.

حالا بیایید پای صحبت وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات یعنی مهم‌ترین منبع و مطلع از وضعیت اینترنت در کشور بنشینیم.
عیسی زارع‌پور، چهارشنبه‌ای که گذشت در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «سرعت اینترنت افزایش یافته است. میزان دقیق آن را نمی‌دانم، اما افزایش یافته و به طور متوسط به حدود ۲۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است. البته در حوزه ارتباطات ثابت وضعمان خوب نیست و این را بارها گفته‌ایم.»
زارع‌پور گفته است «میزان دقیق آن را نمی‌دانم»، چنین حرفی از مسؤول مستقیم این حوزه، مطلقا پذیرفته نیست.

اظهارات جالب وزیر ارتباطات درباره وضعیت اینترنت/ سرعت اینترنت افزایش یافته، اما میزان دقیق آن را نمی‌دانم

وزیر ارتباطات چگونه تجربه‌ اینترنتی ما را تغییر داد؟ / ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی در ۴۷ درصد مواقع سال ۱۴۰۰ دچار اختلال بوده‌اند

ببینید | ادعای وزیر ارتباطات: چیزی به اسم طرح صیانت، وجود خارجی ندارد

ابدا انتظار ناروایی نیست که وزیر ICT اطلاع دقیق از سرعت اینترنت در کشور ارائه دهد، او وزیر است و جامعه هم او را مسؤول می‌پندارد مگر اینکه هنوز خود را رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بداند و توقع اینچنین سوالی را نداشته باشد.
اینکه وزیر ارتباطات در خصوص سرعت اینترنت در ایران با شبهه صحبت کرده، نگرانی‌های دیگری را به یاد می‌آورد، آنجا که خیلی از شهروندان با توجه به اختلالات زیاد اینترنت در کشور نگران اجرای طرح صیانت هستند و پاسخ‌های روشنی دراین‌باره نمی‌شنوند.
روزنامه شرق ۵ مرداد، در مطلبی به همین نگرانی پرداخته بود. این روزنامه با اشاره به عکس وزیر در مسکو که در آن مصاحبه کننده راشاتودی با حجاب در مقابل زارع‌پور نشسته بود اما در عکسی دیگر، خبرنگار پشت تصویر بدون حجاب حضور دارد، نوشته بود: “انتشار تصویر کامل و ادیت‌نشده یک گفت‌وگو و تضاد ساختگی میان آنچه جلوی دوربین می‌گذشت و واقعیتی که پشت صحنه جریان داشت، جنجالی را دامن زد که بازتاب‌هایش همچنان ادامه دارد…به نظر می‌رسد این همان کاری است که با طرح صیانت از فضای مجازی قرار است در ابعاد ملی رخ دهد. درباره طرح صیانت که حالا اسم آن هم عوض شده – باز هم برای اینکه واقعیت آن از چشم مردم پنهان شود- در ماه‌های گذشته تحلیل‌ها و روایت‌های زیادی شده که هیچ‌کدام با واقعیت امروز ایران و دنیا همخوانی ندارد.”

عیسی زارع پور، یک بار هم در سال‌های گذشته با اظهار نظری عجیب، نشان داده که می‌تواند واقعیت را به شکل دیگری قلب کند، او در گفت‌وگویی درباره صفحه پیوند (صفحه‌ای که به دلیل فیلتر بودن یک سایت به کاربر نشان داده می‌شود) گفته بود: «صفحه پیوندها، سایت‌های مفید را به مردم معرفی می‌کند و گرچه این صفحه درهنگام فیلترینگ به نمایش در می‌آید، اما بررسی‌ها نشان داده که بیش از ۳۰ درصد مراجعات به این صفحه بر اثر جست‌وجوی مردم برای یافتن سایت‌های مفید بوده است. این سایت هر لحظه به روز می‌شود و تاکنون حدود ۲ هزار لینک سایت‌های مفید در آن قرار گرفته است.»
برای جمعیت بیش از ۷۸ میلیونی استفاده کننده اینترنت در کشور، مطلوب است که این گفته‌ها را نادیده بگیرند و امیدوار باشند که عیسی زارع پور بهانه‌تراشی نکند و مثل مفید بودن لینک‌های صفحه پیوندها، برای کندی سرعت اینترنت دلایل عجیب و غریب نیاورد.

واقعیت این است که در ماه‌های گذشته، اختلالات جای ارتباطات را گرفته و این نه تجربه‌ی موردی که یک تجربه‌ی جمعی فراگیر است. هر روز و در حوزه‌ی عمومی درباره‌ی کاهش ملموس کیفیت و قطعی‌های پیاپی صحبت می‌شود و صدای اعتراض‌ها هم بلندتر می‌شود اما ناگهان وزیر با جملاتی غیر دقیق از افزایش سرعت اینترنت می‌گوید گویی فهم مشترکان شبکه از وضعیت موجود با دریافت وزیر به عنوان بانی وضع موجود از زمین تا آسمان متفاوت است؛ انگار با یک اختلال ارتباطی مواجهیم.
آیا شما ادعای وزیر درباره‌ی افزایش سرعت اینترنت را قبول دارید ؟ با افق کرمانشاه از تجربه‌ی خود در این یک سال گذشته بگویید.

۲۳۲۳

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷