افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33395 تعداد نوشته های امروز : 29×
افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی در گروی استفاده از “بذر مرغوب” است
29 شهریور 1401 - 12:25
شناسه : 30407

نایب رئیس انجمن بذر ایران دستیابی به افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی را در گروی استفاده از “بذر مرغوب” عنوان کرد.

پ
پ

دانیال کهریزی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه انتخاب بذر گواهی‌شده لازمه کشت بهتر و افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: اگرچه استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی را مدرن کرده، اما بدون استفاده از بذر با کیفیت بالا، عملکرد و کیفیت محصول تا حد زیادی کاهش می یابد. 

وی با بیان اینکه استفاده از بذرهای اصلاح شده به دلیل اینکه دارای خلوص ژنتیکی، فیزیکی و قدرت جوانه‌زنی بالایی هستند در کشاورزی مهم است، تاکید کرد: محصولات بدست آمده از کشت‌ بذرهای اصلاح شده سطح سبز یکنواخت‌تری داشته و به دلیل قدرت رشد و سیستم ریشه‌ای قوی‌تر در برابر تنش‌های محیطی آسیب‌پذیری کمتری دارند.

نائب رئیس انجمن بذر ایران با بیان اینکه بذر خوب باید کاملاً سالم بوده و مواد غذایی به قدر کافی در اطراف جنین خود ذخیره کرده باشد، گفت: بذور خوب بذوری هستند که رطوبت داخلی آنها در حد مطلوب بوده و در شرایط مناسب یعنی رطوبت و دمای کم نگهداری شده باشند.

وی با بیان اینکه درشتی بذر یکی از عوامل مرغوبیت بذر است، ادامه داد: اغلب مشاهده می‌شود که بذرهای ریز و ضعیف در مجموعه‌ای از بذرهای مشخص دارای قوه نامیه کمتری است و بوته‏‌های ضعیف، محصول کمتری تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه معمولاً همراه با بذر مواد خارجی از قبیل کاه، شن، بذر علف‎های هرز و بذر گونه‌های دیگر یافت می‌شود که این مقدار نباید بیش از حد استاندارد باشد، تاکید کرد: بذر مرغوب تمیز و عاری از مواد خارجی است.

استاد تمام دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه بذور خوب بذوری هستند که خلوص ژنتیکی بالایی داشته باشند، توضیح داد: بسیاری از گیاهان به راحتی با انواع نامرغوب و یا خودرو تلقیح می‌شوند و خاصیت و مرغوبیت خود را از دست می‌دهند، لذا کشاورزان باید در انتخاب بذر مناسب توجه کافی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بذر خوب بذری است که قوه نامیه بالایی داشته باشد، گفت: قوه نامیه عبارت است از درصد بذرهایی که جوانه زده و سبز می‌شوند. قدرت نامیه یا سرعت جوانه‌زنی را می توان با شمارش درصد بذرهای سبز شده در یک مدت زمان معین مثلاً ۱۰ تا ۱۵ روز تعیین کرد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه کیفیت بذر نقش مهمی در تولید کمی و کیفی محصولات زراعی و باغی دارد، از کشاورزان خواست بذور مورد نیاز خود را از واحدهای تولید قانونی و دارای مجوز بذر تهیه کرده و از کشت بذور خود مصرفی خودداری کنند.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷