تاریخ انتشار : 1400/02/24 - 4:52

 کد خبر: 420

فعالیت ورزشی در دوران کرونا ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

کرمانشاه – ایرنا – رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه فعالیت ورزشی ملایم در دوران کرونا باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود، گفت: در مقابل، ورزش شدید و طولانی مدت به ویروس اجازه می‌دهد تا جای بهتری در بدن میزبان پیدا کند و باعث آسیب‌رسانی بیشتر شود.

افق کرمانشاه (ofoqkermanshah.ir) :

«امید قادری» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تمام دنیا درگیر ویروس کروناست و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را آلوده کرده است، افزود: از طرفی ترس از این ویروس سبب شده بسیاری از افراد در خانه مانده و خود را قرنطینه کنند و حال سوال خیلی ها این است آیا ورزش در این دوران خطرناک است یا خیر و این در حالی است که اکنون زمانی حیاتی است تا مطمئن شویم که همه ما باید بیشتر تحرک داشته و کمتر بنشینیم.

وی با اشاره به اینکه تاثیر ورزش و تحرک بدنی در زمان شیوع ویروس کرونا می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد که البته از مهم‌ترین این اقدامات انجام ورزش منظم است، ادامه داد: کاهش قدرت عضلات و پایین آمدن توان قلبی، عروقی و ریوی به دنبال بی‌حرکتی به خصوص در جمعیت مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله علل افزایش ناتوانی در این قشر آسیب پذیر جامعه است.

قادری افزود: ویروس کرونا و ترس از مبتلا شدن به آن، در حال حاضر افراد جامعه را به سطح بالاتری از استرس دچار کرده است، هر چند مؤلفه‌های دیگری از جمله اوضاع اقتصادی هم در افزایش آن بی‌تأثیر نیست و ورزش کردن یکی از راه‌های کم‌هزینه و با اثربخشی بالا است که می‌توانیم در این شرایط خودمان را قوی و با نشاط نگه داریم.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: توصیه می‌شود روزی ۳۰ دقیقه در روز را به تمرین بپردازید و با توجه به اینکه اطلاع رسانی کافی در زمینه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در جامعه انجام شده است، دیر یا زود با دوران پسا کرونا که از آن غافل شده‌ایم، روبه رو خواهیم شد؛ وقتی یک بیماری علاوه بر سلامت جسمی، به سلامت روانی افراد جامعه نیز اثر می‌گذارد، دیگر تنها به عنوان یک بیماری تلقی نمی‌شود، بلکه یک بحران است که همه افراد جامعه به کمک هم می‌توانند از آن عبور کنند.

وی اظهار داشت: ورزش به عنوان یک عامل تأثیرگذار در سلامت جسمانی و روانی می‌تواند در این امر موثر باشد و ورزش کردن برای از بین بردن اضطراب این روزها بسیار موثر است، اگر تغذیه سالم وجود داشته باشد، می‌تواند از میزان استرس، خشم و کج خُلقی این روزها را کاهش داد.

لزوم ترویج فرهنگ ورزش در خانه در ایام کرونا

رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در ادامه گفت: اهمیت ورزش در ارتقای سلامتی و نقش آن در مقابله با بیماری‌ها و از جمله تقویت بُعد جسمانی و ذهنی برای مقابله با شیوع یک بیماری جدید و ناشناخته چون ویروس کرونا نشان می‌دهد که تثبیت فرهنگ ورزش در خانه و نهادینه کردن این فرهنگ بین خانواده‌ها تا چه اندازه مهم است و باید بر تداوم آن کوشید.

قادری با اشاره به اینکه ایده ورزش در خانه هم برای افراد و هم برای جوامع بحران زده از کرونا بسیار فایده بخش است، افزود: معتقدیم اگر افراد در این شرایط بحرانی طرز فکر خود را تغییر دهند در این صورت می‌توانند با دید مثبت تری به موضوع نگاه کنند و حتی به راحتی به فواید ورزش کردن در خانه پی ببرند.

او جمله فواید ورزش در خانه را صرفه جویی در وقت، پایین آمدن هزینه‌های مالی، رعایت بهداشت فردی، حضور نداشتن در اجتماع و در نتیجه آن پایین آمدن ریسک ابتلا به ویروس کرونا، ایجاد محیطی دوستانه با ورزش کردن در کنار خانواده، علاقه‌مند شدن سایر افراد خانواده و روی آوردن آن‌ها به ورزش، تعیین نکردن وقت خاصی برای ورزش کردن ذکر کرد و افزود: با ورزش کردن در خانه می‌شود یاد گرفت که با کمترین امکانات ورزشی حتی با نبود آن‌ها با انجام حرکات ورزشی می‌توانند به بدن سلامتی را هدیه دهند، در ورزش در خانه حتی نیاز به داشتن مربی به صورت فیزیکی نیست، چراکه افراد به راحتی می‌توانند با استفاده از فیلم‌های آموزشی ورزشی مربی خود باشند.

فعالیت ورزشی برای همه سنین لازم است

رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در خصوص توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای حداقل میزان فعالیت بدنی افراد در سنین مختلف هم گفت: نوزادان زیر یک سال نیاز دارند چند بار در روز، کودکان زیر پنج سال ۱۸۰ دقیقه در روز و کودکان سه تا چهار سال یک ساعت در روز باید تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند.

وی ادامه داد: کودکان و بزرگسالان پنج تا ۱۷ سال باید حداقل ۶۰ دقیقه در روز (به مدت حداقل سه روز در هفته) فعالیت بدنی متوسط تا شدید، شامل فعالیت‌هایی که استخوان و ماهیچه را استحکام می‌بخشد، داشته باشند و بزرگسالان بالای ۱۸ سال در مجموع حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنیِ متوسط یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیتِ بدنی شدید شامل فعالیت‌های تقویت‌کننده ماهیچه را به مدت ۲ روز یا بیشتر در طول هفته انجام دهند.

قادری با اشاره به اینکه افراد مسن با توان حرکتی ضعیف باید برای بهبود تعادل و جلوگیری از افتادن به مدت سه روز یا بیشتر در هفته فعالیت بدنی داشته باشند، گفت اما هر فعالیت بدنی بهتر از این است که هیچ فعالیتی نداشته باشیم با مقدار کم شروع کنید و به تدریج طول دوره، تکرار و شدت ‌آن را افزایش دهید.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


ارسال دیدگاه