تاریخ انتشار : 1400/02/24 - 14:42

 کد خبر: 539

کووید-19، قرنطینه و رنج عمیق کودکان21 اردیبهشت 1400 ساعت: 23:2

اگر قرنطینه‌های پی‌در‌پی به عنوان ترمزی برای مهار ویروس به‌شمار می‌روند، انزوا و تنهایی که پیامدهای بعدی این دوران هستند، می‌تواند به‌طور بالقوه عواقب روانشناختی گوناگونی همچون استرس، عصبانیت، حتی احساس پریشانی به همراه داشته باشند.

افق کرمانشاه (ofoqkermanshah.ir) :

امروز ما با یک بحران سلامتی روبه‌رو هستیم که کودکان و نوجوانان ما را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده ‌است. این مشکل به دیگر مشکلات عصر کووید-۱۹ اضافه شده‌ و بالطبع اقشار مختلفی را درگیر کرده است. امروزه به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و قرنطینه، شاهد بروز تنش‌هایی در میان زوج‌ها، خانواده‌ها و حتی افراد مجرد هستیم!

اگر بزرگسالان به لطف کار از راه دور، ورزش یا حتی فعالیت‌های خلاقانه هنوز هم می‌توانند در این دوران پرتنش وقت خود را سپری کنند اما متاسفانه کودکان در این میان (کمی) فراموش شده‌اند. 

 

اولین نشانه‌های پریشانی روانشناختی در کودکان و نوجوانان

 در اینجا علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند:

  • کودک تحریک‌پذیرمی‌شود و بیشتر گریه می‌کند.

  • کودک بسیاری از آموزه‌های پیشین خود را فراموش می‌کند و به نوعی دچار یک سیر قهقرایی می‌شود به‌طوری ‌که ممکن است بار دیگر والدین شاهد دفع کردن او در رختخواب باشند.

  • کودک یا نوجوان خودش را منزوی می‌کند یا به شکل افراط‌گونه‌ای نگران آینده است.

  • کودک یا نوجوان بدخواب می‌شود یا به‌خوبی و با اشتها غذا نمی‌خورد. ساعات خواب و بیداری غیرمعمول، خواب طولانی‌تر یا کوتاه‌تر، ریزه‌خواری، اشتهای کم و …

  • نوجوان تحریک‌پذیر، حساس یا پرخاشگر است.

  • کودک یا نوجوان علاقه خود را نسبت به فعالیت‌هایی که قبلاً از انجام آن‌ها لذت می‌برده از دست می‌دهد.

  • کودک یا نوجوان از سردرد، معده‌درد، درد مفاصل یا عضلات شکایت دارد.

  • نوجوان سیگار می‌کشد و ممکن است حتی به الکل روی آورد.

 

راهکارهایی برای تسکین رنج کودک در دوران کووید-۱۹ و قرنطینه

برای اطمینان دادن به کودک یا نوجوانتان و تقویت روحیه وی در این ایام، از به‌کارگیری توصیه‌های زیر غافل نشوید:

  • برای کودکانتان وقت بگذارید و در مورد ویروس کرونا، حتی با کوچکترین آنها صحبت کنید. به سوالات آ‌ن‌ها با واقعیت‌های موجود و با قاطعیت پاسخ دهید و تا حد امکان از عبارات «می‌گویند که…» خودداری کنید. همچنین از انتقال ترس‌ها و اضطراب خویش به این موجودات معصوم و بی‌گناه جلوگیری کنید. 

  • به کودکان و نوجوانان خود یادآوری کنید که علی‌رغم قرنطینه، آن‌ها در مکانی امن هستند. برای آنها توضیح دهید که حق دارند بترسند و استرس داشته‌ باشند و این‌که این وضعیت و حالات روحی کاملاً طبیعی است.

  • اجازه ندهید کودک یا نوجوان در معرض کانال‌هایی که ۲۴ ساعته خبر مخابره می‌کنند، قرار بگیرید چون برنامه‌هایی که از این کانال‌ها پخش می‌شوند، در عمل فقط روان آن‌ها را تحریک می‌کنند و درنهایت به روان‌پریشی آن‌ها ختم خواهد شد. همچنین دسترسی ایشان را به شبکه‌های اجتماعی (توییتر، فیس‌بوک، اسنپ چت، تلگرام و…) محدود نمایید.

  • در صورت امکان، روز را بر اساس یک برنامه خانوادگی تنظیم کنید. لیست‌ برنامه روز و نیز کارهایی که باید در هر روز انجام شود را مثلاً روی یخچال نصب کنید. توصیه می‌کنیم که در این لیست برنامه مختص هر ساعت را قید نمایید. زمان تکالیف، زمان خانه‌داری و رسیدگی به کارهای منزل، زمان بازی، زمان بحث و گفتگو  و …

  • سعی کنید الگوی فرزندان خود باشید. وحشت نکنید، مراقب باشید که صدایتان را بلند نکنید، سرزنش‌های خود را به زمان دیگری موکول نمایید، به برنامه روزانه‌ای که تدوین کرده‌اید، احترام بگذارید.

  • به فعالیت بدنی اهمیت بدهید و برنامه اجرای یک فعالیت بدنی که مورد علاقه کودک یا نوجوانتان باشد را ترتیب دهید. به عنوان مثال بازی در باغ یا حیاط، آواز خواندن دسته جمعی یا انجام یک فعالیت ورزشی با اعضای خانواده یا به تنهایی.

  • کودک و نوجوانتان را تشویق کنید که ارتباط خود را با اعضای خانواده حفظ نماید. با پدربزرگ و مادربزرگ تلفنی صحبت کند، به بچه‌های همسن و سال خود در فامیل پیامک بفرستد و جویای احوال‌شان باشد و از هر فرصتی برای بحث، گفتگو و تبادل نظرات، بهره‌مند شود. 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: topsante.com

 


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


ارسال دیدگاه