افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 24 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33575 تعداد نوشته های امروز : 22×
ترکیبی قدرتمند از کربن دی اکسید برای مبارزه با سرطان و کاهش گرمایش جهانی!
03 مهر 1403 - 12:05
شناسه : 66789

دانشمندان کربن دی اکسید(CO۲) را به ترکیب قدرتمندی برای مبارزه با سرطان تبدیل کرده‌اند. این فناوری جدید مبتنی بر باکتری همچنین می‌تواند به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند و در عین حال یک آنتی اکسیدان ارزشمند تولید کند.

پ
پ

یک فناوری جدید مبتنی بر باکتری می‌تواند علاوه بر مبارزه با تغییرات آب و هوایی می‌تواند یک آنتی اکسیدان ارزشمند برای مبارزه با سرطان نیز تولید کند.

به نقل از آی‌ای، محققان دانشگاه کشاورزی چینگدائو در استان شاندونگ چین این فناوری را توسعه داده‌اند.

هدف این فناوری جذب کربن دی اکسید و استفاده از آن برای تولید لیکوپن(lycopene) است. این ترکیب یک آنتی اکسیدان قوی است که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و همان چیزی است که به گوجه فرنگی، هندوانه و فلفل رنگ قرمز می‌دهد.

این زیست‌فناوری مصنوعی جدید در مقایسه با روش‌های سنتی، رویکرد پایدارتری را ارائه می‌دهد. تیمی که توسط یک پژوهشگر به نام یانگ جیان‌مینگ(Yang Jianming) رهبری می‌شود، آن را روشی کم‌هزینه و آسان برای تولید لیکوپن توصیف می‌کند.

استفاده از باکتری برای تثبیت کربن

این تیم از قدرت میکروارگانیسم‌ها برای جذب کربن دی اکسید و تبدیل آن به لیکوپن استفاده کرد. این فرآیند ابتکاری که به عنوان «تثبیت کربن» شناخته می‌شود، از فرآیندی طبیعی که گیاهان برای ایجاد ترکیبات آلی استفاده می‌کنند، تقلید می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، این فناوری بر میکروارگانیسم‌هایی تکیه دارد که به عنوان زیست‌راکتور عمل می‌کنند. این روش می‌تواند محصولات مختلفی مانند مواد یا داروها را تولید کند و در عین حال انتشار کربن را کاهش دهد.

یانگ در حال مطالعه تولید لیکوپن با استفاده از یک باکتری طبیعی به نام Rhodopseudomonas palustris بوده است. این باکتری را می‌توان در محیط‌های طبیعی مختلف مانند رسوبات دریایی و آب برکه‌ها یافت.

آنها از طریق روش‌های پیشرفته مهندسی ژنتیک، توانایی این میکروارگانیسم را در جذب کربن افزایش داده‌اند. این فرآیند به تولید محصولات زیستی ارزشمند کمک می‌کند.

جایگزینی پایدار

روش‌های تولید فعلی که لیکوپن را از گیاهان استخراج می‌کنند، محدودیت‌های مختلفی دارند. گفته می‌شود که این روش‌های سنتی ناکارآمد هستند و به منابع قابل توجهی نیاز دارند و محصولات ناخالص تولید می‌کنند.

ترکیب یا سنتز شیمیایی گزینه دیگری است که آن هم فرآیندی پیچیده و سخت است.

حالا رویکرد دانشمندان چینی جایگزین پایدارتری را ارائه می‌دهد.

کاربردهای بالقوه لیکوپن بسیار گسترده است و فراتر از استفاده از آن به عنوان یک رنگدانه طبیعی است. خواص آنتی اکسیدانی لیکوپن، آن را به یک ترکیب ارزشمند در صنایع مختلف از جمله داروسازی و آرایشی تبدیل کرده است.

علاوه بر این، تصور می‌شود که لیکوپن دارای خواص محافظتی در برابر بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی، سرطان‌های خاص و دیابت است. همچنین ممکن است از سلامت استخوان حمایت کند.

مقاله‌ای در سال ۲۰۲۰ از دانشگاه پزشکی چینی پکن، علاقه روزافزون به لیکوپن را به دلیل کاربردهای بالقوه آن در درمان بیماری‌های مختلف انسانی نشان می‌دهد.

گفتنی است که قیمت لیکوپن می‌تواند تا ۵ میلیون یوآن(۷۰۸ هزار و ۸۰۰ دلار آمریکا) به ازای هر تن باشد.

حق اختراع فناوری ابداعی محققان دانشگاه کشاورزی چینگدائو به یک شرکت سرمایه‌گذاری چینی به قیمت یک میلیون یوآن فروخته شده است. جالب اینجاست که این قرارداد ثبت اختراع رکورد جدیدی را برای بالاترین قیمت پرداخت شده برای یک حق اختراع در استان شاندونگ ثبت کرده است.

این شرکت سرمایه‌گذاری به همراه دانشگاه چینگدائو قصد دارند در پروژه‌های آینده، از جمله فناوری تولید زیستی سبز، برای کمک به دستیابی به اهداف کاهش کربن جهانی همکاری کنند.

شرکت‌های مختلف راه‌هایی برای جذب و حذف کربن دی‌اکسید که مسئول گرمایش زمین است، از جو آن ارائه داده‌اند. یکی از رویکردهای نوآورانه‌ای که توسط استارت‌آپ‌ها در هنگ کنگ مورد بررسی قرار می‌گیرد، کشت جلبک است.

این استارت‌آپ‌ها بیش از میلیون‌ها جلبک کوچک در محیط‌های کنترل‌شده رشد می‌دهند. جلبک‌ها موجودات فتوسنتزی هستند که هنگام رشد، کربن دی اکسید را از هوا جذب می‌کنند.

با پیشرفت تحقیق و توسعه در این زمینه، این فناوری می‌تواند نقش مهمی در کاهش تغییرات آب و هوا و ارتقای آینده‌ای پایدارتر داشته باشد.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷