افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 7 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33877 تعداد نوشته های امروز : 22×
نکات کلیدی برای درمان سرماخوردگی کودکان در خانه با داروهای بدون نسخه
16 مهر 1403 - 11:58
شناسه : 67374

کارشناس سازمان غذا و دارو: داروهای بدون نسخه در کودکان زیر ۶ سال به دلیل عوارض جانبی توصیه نمی‌شود

پ
پ

به گزارش سلامت نیزر به نقل از فارس،در دنیای پرشتاب امروز، سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان کودکان است و والدین به دنبال راه‌هایی برای تسکین علائم آن هستند. الناز ذوقی، کارشناس سازمان غذا و دارو، در این زمینه به برخی نکات حیاتی در درمان سرماخوردگی کودکان اشاره کرده است.

ذوقی تأکید کرد که درمان سرماخوردگی به صورت علامتی انجام می‌شود و این درمان در کودکان و بزرگسالان بسیار متفاوت است. به ویژه، استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) در کودکان زیر شش سال به دلیل عوارض جانبی بیشتر نسبت به فواید آن معمولاً توصیه نمی‌شود. بنابراین، والدین باید با احتیاط بیشتری به درمان کودکان خود بپردازند.

استامینوفن یکی از داروهای رایج برای کنترل تب در روزهای ابتدایی سرماخوردگی است. اما مهم است که دوز آن توسط پزشک یا داروساز تنظیم شود تا از هرگونه عوارض جانبی جلوگیری شود. در صورتی که کودک چند داروی مختلف برای سرماخوردگی و ضد سرفه مصرف می‌کند، ضروری است که داروساز از این موضوع مطلع باشد تا مدیریت دوزها به درستی انجام شود.

ذوقی به والدین هشدار داد که هرگز نباید از آسپرین برای کنترل تب سرماخوردگی در کودکان زیر ۱۸ سال استفاده کنند. این دارو می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی به دنبال داشته باشد و استفاده از آن در این گروه سنی توصیه نمی‌شود.

برای تسکین گلودرد، ذوقی نوشیدن مایعات ولرم، مصرف چای و سوپ، و استفاده از آبنبات‌های گیاهی را برای کودکان بالای ۸ سال مؤثر دانست. این روش‌ها می‌توانند به راحتی علائم سرماخوردگی را کاهش دهند و به بهبود حال کودک کمک کنند.

وی همچنین یادآور شد که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است و به هیچ وجه نیازی به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ندارد. استفاده نادرست از این داروها می‌تواند به مقاومت آنتی‌بیوتیکی و عوارض جانبی در کودکان منجر شود.

در نهایت، والدین باید به یاد داشته باشند که مراقبت صحیح و به موقع می‌تواند به بهبود سریع‌تر و بهتر کودکان در دوران سرماخوردگی کمک کند. اگر علائم ادامه یابد یا تشدید شود، مراجعه به پزشک ضروری است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷