افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 9 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33916 تعداد نوشته های امروز : 22×
آب چغندر؛ راز طبیعی کاهش فشارخون
18 مهر 1403 - 12:03
شناسه : 67458

مصرف منظم آب چغندر می‌تواند به عنوان یک راهکار طبیعی در کاهش فشارخون در افراد مبتلا به این بیماری موثر باشد. این نوشیدنی غنی از نیترات، با گشاد کردن رگ‌های خونی و کاهش التهاب، به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه به نقل از ایسنا، آب چغندر به دلیل سرشار بودن از نیترات، در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و کاهش فشارخون می‌گردد. علاوه بر این، چغندر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند التهاب را کاهش دهند و از آسیب‌های سلولی جلوگیری کنند.

پزشکان بر این باورند که آب چغندر می‌تواند به عنوان مکملی در کنار داروهای فشارخون، به کاهش فشار کمک کند، اما به تنهایی کافی نیست. عوامل متعددی مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و استرس نیز بر فشارخون تاثیر دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن بین ۷۰ تا ۵۰۰ میلی‌لیتر آب چغندر در روز می‌تواند موثر باشد. اثرات آن معمولاً بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت پس از مصرف مشاهده می‌شود و برای تاثیر طولانی‌مدت، مصرف روزانه به مدت ۱۴ روز توصیه می‌شود.

نوشیدن آب چغندر حتی برای افرادی که تحت درمان فشارخون هستند، معمولاً بی‌خطر است. با این حال، مشاوره با پزشک قبل از مصرف روزانه لازم است، زیرا ممکن است در برخی موارد باعث کاهش بیش از حد فشارخون شود.

از عوارض جانبی آب چغندر می‌توان به تغییر رنگ ادرار و مدفوع به رنگ صورتی یا قرمز اشاره کرد. همچنین، به دلیل وجود اگزالات، مصرف بیش از حد چغندر می‌تواند خطر سنگ کلیه را افزایش دهد.

چغندر، چه به صورت آب و چه به صورت خام، دارای فواید زیادی برای سلامت است. متخصصان تغذیه بر این باورند که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند به کنترل فشارخون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷