افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 22 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 34224 تعداد نوشته های امروز : 29×
ششمین سرطان شایع جهان در کمین سیگاری‌ها و الکلی‌ها
01 آبان 1403 - 11:58
شناسه : 68064

متخصصان هشدار می‌دهند که ۷۵ درصد از موارد سرطان دهان ناشی از مصرف سیگار و مشروبات الکلی است. این سرطان، که ششمین نوع شایع در سطح جهان محسوب می‌شود، به‌ویژه افرادی را هدف قرار می‌دهد که عادت‌های مضر دارند.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه بهئ نقل از مهر،فرزانه آقاحسینی، متخصص بیماری‌های فک و صورت و رئیس انجمن علمی این حوزه، به بررسی جوانب مختلف سرطان دهان پرداخت. او بیان کرد که این سرطان معمولاً ناشی از ترکیب خطرناک مصرف سیگار و الکل است. آقاحسینی گفت: «بسیاری از افراد از خطرات واقعی این عادت‌ها غافل هستند و متوجه نمی‌شوند که می‌توانند سلامت خود را به خطر بیندازند.»

به گفته آقاحسینی، تشخیص زودهنگام سرطان دهان می‌تواند تفاوت زیادی در نتیجه درمان ایجاد کند. او افزود: «سرطان دهان اگر دیر تشخیص داده شود، ۸۰ درصد بیماران زیر دو سال عمر می‌کنند. اما اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، پیش‌آگهی بسیار خوبی دارد.» او تأکید کرد که ارزیابی‌های منظم توسط متخصصان فک و صورت می‌تواند به شناسایی زودهنگام ضایعات پیش‌سرطانی کمک کند.

آقاحسینی اشاره کرد که بیماران باید از زمان مناسب مراجعه به متخصصان آگاه باشند. «اگر فردی نشانه‌های غیرعادی در ناحیه دهان، فک یا صورت خود مشاهده کرد، باید فوراً به متخصص مراجعه کند. این امر می‌تواند جان او را نجات دهد.»

این متخصص در ادامه تأکید کرد که برای کاهش شیوع سرطان دهان، باید در جامعه آگاهی‌های لازم درباره مضرات سیگار و الکل ایجاد شود. او گفت: «اگر بتوانیم مردم را به ترک سیگار و مصرف مشروبات الکلی ترغیب کنیم، می‌توانیم ۷۵ درصد از موارد سرطان دهان را کاهش دهیم.»

آقاحسینی درباره خطرات سیگارهای الکترونیکی نیز هشدار داد و گفت: «این محصولات نیز می‌توانند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهند، هرچند هنوز تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است.»

سرطان دهان یک بیماری جدی و شایع است که می‌تواند عواقب وخیمی برای مبتلایان داشته باشد. با آگاهی و پیشگیری، می‌توان به طور چشمگیری از بروز این بیماری کاست. بنابراین، ضروری است که همگان در مورد سلامتی خود و خطرات مصرف سیگار و الکل آگاهی پیدا کنند و در صورت نیاز، به متخصصان مراجعه کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷