سهراب دل انگیزان در نشست تخصصی «جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامههای توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه» که به همت سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، با انتقاد جدی به رویکرد برنامه های توسعه ای کشور در حوزه علم و فناوری، گفت: در ماهیت این برنامه ها، تناقض های بسیاری در حوزه علم و فناوری مشاهده می شود.
وی افزود: اگر دو بخش مفهومی ارگانیک و مکانیک را برای حوزه علم و فناوری در نظر بگیریم، بخش ارگانیک یعنی نحوه چینش اعضای نظام علم و فناوری و نقش اعضا در این نظام و بخش مکانیک هم چگونگی حرکت اعضای این نظام و نحوه همکاری آنها با یکدیگر است تا منجر به یک خروجی مناسب شود که متاسفانه ما در هر دو بخش در برنامه های توسعهای کشور مشکل داریم.
دل انگیزان گفت: اگر نظام علم و فناوری را یک زنجیره در نظر بگیریم، در برنامه های توسعه ای کشور ابتدا و انتهای این زنجیره مشخص نیست، علاوه بر این برخی حلقه های این زنجیره هم مفقود بوده و برخی هم سُست هستند.
وی افزود: با توجه به این موارد به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه علم و فناوری نقد جدی وارد بوده و یک آسیب شناسی جدی نیاز دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تولید علم و فناوری در کشور هدفمند نیست، گفت: تولیدات ما در این حوزه چیزی شبیه “شلیک تیر در تاریکی ” است و همین امر موجب می شود که به نتیجه دلخواه نرسیم.
دل انگیزان گفت: در بخش علم و فناوری کشور اختراعات بسیاری به ثبت رسیده، اما این اختراعات همدیگر را پوشش نمیدهد و با هم یک پیکره را تشکیل نمی دهد و همین امر موجب شده با این حجم اختراعات به اهدافی که باید در حوزه علم و فناوری نرسیم.
وی افزود: در یک جمع بندی کلی به برنامه ای نیاز داریم که مطابق نیازها و شرایط کشور و مبتنی بر ظرفیت ها و پتانسیل های حوزه علم و فناوری آن باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه رازی ادامه داد: از طرفی برنامه ای می خواهیم که به جای رتبه و شاخص و … میزان تغییرپذیری را ملاک قرار دهد. بطور مثال نمره فردی که از ۴ می شود ۱۲ خیلی با ارزش تر و موثرتر از نمره فردی است که از ۱۹ به ۲۰ رسیده و این تغییر پذیری باید به جای عدد و رقم، ملاک ارزیابی قرار گیرد.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به وجود دو نوع نظام علم و فناوری در جهان گفت: برخی از این نظام ها برنامه محور و برخی رقابت محور هستند. در نظام های برنامه محور عمدتا شاهد رشد تکنولوژی در برخی حوزه های خاص از جمله حوزه های نظامی و ایدئولوژیکی هستیم، بدون اینکه حتی به بازار فروش آنها توجه شود که کشور ما در این دسته قرار دارد.
دل انگیزان با اشاره به موفقیت نظامهای رقابت محور، گفت: در این نظام ها با توجه به بازار هدف، تولید علم و فناوری به بخش خصوصی با لحاظ یک سری پروتکل های امنیتی سپرده می شود.
وی افزود: با توجه به وجود این دو نظام اگر بخواهیم در حوزه علم و فناوری به نتیجه دلخواه برسیم باید به سمت نظام رقابت محور حرکت کنیم.
دل انگیزان گفت: اینکه در برنامه های توسعه ای کشور فقط ماده و ردیف مشخص کنیم، کاری پیش نمی رود و نیاز است تک تک عناصر به صورت هویتی شناسایی شده و بعد نقش هر یک و بودجه لازم برای آنها تعیین شود.
انتهای پیام
ثبت دیدگاه