افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 3 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33791 تعداد نوشته های امروز : 23×
مجالس عزاداری حسینی نباید بدون سخنران برگزار شود
04 مرداد 1402 - 15:33
شناسه : 42988

یک کارشناس مسائل مذهبی بر لزوم استفاده از سخنران در مراسم عزاداری حسینی(ع) تاکید کرد.

پ
پ

 حجت‌الاسلام الله‌رضا اکبری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه فلسفه اصلی عزاداری‌های حسینی تبیین دین اسلام است، اظهار کرد: در عزاداری‌های حسینی عموما معارف ناب اسلام بیان می‌شود، لذا این مجالس در تبیین اسلام ناب محمدی(ص) نقش مهمی دارند.

اکبری با بیان اینکه عزاداری‌های حسینی بهترین الگوهای جامعه بشری را به جامعه به ویژه جوانان معرفی می‌کنند، تاکید کرد: وقتی از قِبَل عزاداری‌های حسینی، افراد جامعه با ویژگیهای امام حسین(ع) آشنا می‌شوند و در مسیر ارزش‌های اخلاقی همچون ایثار، ازخودگذشتگی، فداکاری، خداشناسی، معادشناسی و… قرار می‌گیرند، نتیجه آن پرورش چهره‌های برجسته‌ای همچون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی می‌شود که به اوج ارزش‌های انسانی رسیدند.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: با الگوسازی از اسوه‌هایی که در کربلا حضور داشته‌اند، می‌توان ارزش‌های مهمی مثل ظلم‌ستیزی و انزجار از انحرافات مادی و اعتقادی را در جامعه نهادینه کرد.

اکبری در ادامه با بیان اینکه هیات های عزاداری باید روی تبیین مسائل دینی حساس باشند، گفت: مجالس عزاداری حسینی نباید بدون سخنران برگزار شود، چون بعید نیست مجالس بدون سخنران به سمت انحرافات محتوایی کشیده شوند.

امام جمعه سنقروکلیایی با بیان اینکه وظیفه اصلی برای جهاد تبیین بر عهده علمای دین است، تصریح کرد: تبیین قیام عاشورا از عهده مداحان به تنهایی برنمی آید.

وی تاکید کرد: مداحان هرچه قدر هم که نکته سنج بوده و در جهت رفع شبهات بکوشند، به تنهایی نمی‌توانند تاثیرگذاری لازم را بر مخاطبان داشته باشند.

اکبری در ادامه با بیان اینکه سخنرانان باید بر اساس نیازهای واقعی جامعه و آسیب‌شناسی مشکلات موجود در جامعه اسلامی سخنرانی کنند، گفت: انتظار می‌رود سخنرانان در حوزه رفع مشکلات روز جامعه در زمینه ازدواج، فرزندآوری، عفاف و حجاب، جلوگیری از گسست‌های بین نسلی و… سخنرانی داشته باشند.

وی  اشاره‌ای هم به برخی بدعت‌های وارده به عزاداری‌های حسینی داشت و توضیح داد: هر اقدام و حرکتی که مورد پذیرش عقل و شرع نباشد، در عزاداری‌های حسینی مردود است.

 وی تاکید کرد: انجام حرکات سخیف مثل قمه زنی، قلاده بر گردن انداختن و یا توهین به مقدسات بقیه مذاهب در عزاداری‌های حسینی جایی ندارد و شان عزاداری‌های حسینی را پایین می‌آورد.

اکبری با بیان اینکه  بدعت به معنای بوجود آمدن روش‌های جدید عزاداری مثل پوشیدن لباس‌های یک شکل برای عزاداری‌ کردن نیست، تصریح کرد: اسلام با استفاده از سبک‌های صحیح جدید در عزاداری کردن مخالف نیست، کما اینکه معارف نورانی حادثه عاشورا به واسطه زبان هنر عالمگیر شده و خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از زبان هنر برای تبیین واقعه عاشورا می‌تواند نقش مهمی در گسترش دین اسلام در ابعاد جهانی داشته باشد.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷