افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 30 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33724 تعداد نوشته های امروز : 29×
نقش کاشت به موقع حلزون در درمان ناشنوایی‌
09 مهر 1403 - 11:58
شناسه : 67066

کاشت حلزون، پروتزی است که جایگزین سلول‌های شنوایی می‌شود؛ سلول‌هایی که یا از بدو تولد تشکیل نشده‌اند یا صدمه و آسیب دیده‌ و کارایی خودشان را از دست داده‌اند. در چنین شرایطی که سلول‌های شنوایی کارایی ندارند اما عصب شنوایی یا به‌صورت کامل یا قسمتی از آن سالم است، پروتز کاشت حلزون می‌تواند به شنوایی فرد بیمار کمک کند. 

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه به نقل از روزنامه جام جم، حالا بیشتر از ۳۰ سال است که کاشت حلزون به‌عنوان شکلی از مداخلات پزشکی، می‌تواند ناشنوایی‌های عمیقی که به‌وسیله سمعک هم درمان نمی‌شوند را رفع کند.

پروتزی که البته زمانی می‌تواند به‌خوبی عمل کند که فرد یا خانواده‌اش به‌موقع متوجه ناشنوایی شده باشند و در زمانی کوتاه و بازه‌های سنی طلایی، پروتز کاشت حلزون را انجام دهند. آن‌وقت است که چنین پروتزی می‌تواند به‌واسطه تحریک الکتریکی عصب، شنوایی قابل‌قبولی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند؛ موضوعی که دکتر حسام امام‌جمعه، متخصص شنوایی و تعادل، از نتایج حیرت‌انگیز آن می‌گوید. 

کاشت حلزون چیست و چطور عمل می‌کند؟

کاشت حلزون، پروتزی است که جایگزین سلول‌های شنوایی می‌شود؛ سلول‌هایی که یا از بدو تولد تشکیل نشده‌اند یا صدمه و آسیب دیده‌ و کارایی خودشان را از دست داده‌اند. در چنین شرایطی که سلول‌های شنوایی کارایی ندارند اما عصب شنوایی یا به‌صورت کامل یا قسمتی از آن سالم است، پروتز کاشت حلزون می‌تواند به شنوایی فرد بیمار کمک کند. 

 
یعنی کاشت حلزون می‌تواند به هر فرد ناشنوایی کمک کند؟

البته که شرایط خاصی را می‌طلبد. مثلا برای درمان ناشنوایی، اولین قدم سمعک و دیگر روش‌های معمول و مرسوم شنوایی است؛ روش‌هایی که اگر به نتیجه مطلوب نرسید، کاشت حلزون می‌تواند چاره درمان موثرتری برای فرد بیمار باشد؛ هم برای کسانی که به شکل ناهنجاری بدو تولد دچار این نقص هستند و هم برای کسانی که به‌تدریج شنوایی خود را از دست داده‌اند، اما درنظرگرفتن این نکته بسیار حائزاهمیت است که سرعت‌عمل در روند تشخیص و درمان و انجام کاشت حلزون و مداخله‌های پزشکی، تاثیر بسیار زیادی دارد.

 
یعنی سن بر عملکرد بهتر کاشت حلزون تاثیر دارد؟

تجربه ثابت کرده است که بهترین سن کاشت حلزون در کودکانی که از بدو تولد دچار نقص شنوایی هستند، بین یک تا دو سال است. درواقع ما برای نوزادان بالای ۹ماه دیگر می‌توانیم کاشت حلزون شنوایی را انجام دهیم، اما یک تا دوسالگی ایده‌آل‌ترین سن و بین دو تا چهار سال هم قابل قبول است.

اما در بازه سنی چهار سال به بالا، کودک وارد سن زبان‌آموزی می‌شود؛ ضمن این‌که مدت‌زمان نسبتا زیادی را هم از شنوایی محروم بوده و ممکن است کاشت حلزون نتواند به شکلی ایده‌آل، انتظارات ما را برآورده کند. خوب است بدانیم که انتظارات ما از پروتز کاشت حلزون، باید متناسب با سن فرد و مدت‌زمان محرومیت او از شنوایی باشد. هرچه مدت زمان محرومیت کمتر باشد، تاثیر کاشت حلزون بیشتر خواهد بود. 

 
پس کسانی که در سنین بالا و به‌تدریج دچار ناشنوایی و کم‌شنوایی شده‌اند در کدام نقطه از درمان کاشت حلزون ایستاده‌اند؟

چنین فردی باید حداکثر تا پنج سال از زمان ناشنواشدنش اقدام به درمان و کاشت حلزون کند. در چنین افرادی، برخلاف نوزادان متولدشده، گفتار و شنیدار و نوشتار در مغز و ذهن‌شان ثبت‌شده است و اگر تا حداکثر پنج سال از زمان ناشنواشدن اقدام به درمان کنند، نتیجه بسیار خوبی خواهند گرفت. 
 

کاشت حلزون برای فرد، دردسری هم دارد؟

این پروتز هم مانند همه پروتزهای درمانی دیگر، یک قسمت داخلی و یک قسمت خارجی دارد که به ضربه و عوامل خارجی حساس است، در نتیجه تنها دردسرش این است که فرد باید از قسمت خارجی این پروتز نگهداری و محافظت و در زمان آسیب‌دیدن، آن را سرویس کند. 

 
کمی از نتایج کاشت حلزون می‌گویید؟ تا به امروز، کاملا قابل اطمینان و تاثیرگذار بوده است؟

تا به امروز، بیش از ۲۵هزار نفر کاشت حلزون انجام داده‌اند که نتایج همه افراد واقعا شگفت‌انگیز است. آنها زندگی نرمالی دارند، شاغلند، ازدواج‌های خوبی داشته‌اند و شبیه به همه مردم عادی، فعالیت‌های روزانه خودشان را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق آمارهای بین‌المللی، در میان انواع پروتزهای پزشکی، یکی از موفق‌ترین پروتزهایی که در بدن انسان انجام می‌شود، پروتز کاشت حلزون است. 

 
پس می‌توانیم بگوییم با وجود پروتز کاشت حلزون، ناشنوایی از بین رفته است؟

آنچه چنین موضوعی را به واقعیت تبدیل می‌کند این است که در حوزه مداخلات پزشکی در زمینه شنوایی، تشخیص به‌موقع و سپس مداخله به‌موقع، می‌تواند فرد را از محرومیت در شنوایی دور کند. در نتیجه پاسخ شما مثبت است؛ درصورتی‌که زود تشخیص داده شود و زود هم این کار انجام شود و اجازه ندهیم مدت زمان محرومیت فرد از شنوایی، طولانی شود. 
 

و درحال‌حاضر، پروتز کاشت حلزون در کشور، در چه نقطه‌ای ایستاده است؟

تا به امروز، نمونه‌های موفق بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ ضمن این‌که ۱۶مرکز کاشت حلزون فعال در کل کشور و چهار مرکز در تهران وجود دارد که به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.نکته قابل توجه پروتزکاشت حلزون، تعریف ردیف خاصی از بودجه‌ برای بیماران است. چنان‌که این عمل برای بیماران زیرهفت سال هم به‌صورت رایگان انجام می‌شود تا کسی نباشد که با وجود چنین درمان مشخصی، از این بیماری رنج ببرد و از نعمت شنیدن محروم باشد. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷