افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33450 تعداد نوشته های امروز : 1×
میهمانان زمستانی که از راه رسیده اند
30 آذر 1400 - 15:32
شناسه : 15289

این روز‌ها در سراب‌ها، برکه‌ها و بستر رودخانه‌های استان کرمانشاه شاهد زمستان گذرانی پرندگان مهاجر هستیم.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه، یک صبح نسبتاً سرد از راه رسیده، تصویر آفتابی کم‌سو در سراب نیلوفر کرمانشاه نقش بسته…
محدوده دریاچه کاملا خلوت است و جز ما کسی آنجا نیست. در این سکوت صدای زیبای چنگر‌ها که مشغول شنا کردن هستند به گوش می‌رسد. یکی از آنها هر بار سرش را در آب فرو می‌برد و ماهی شکار می‌کند و آن را روی آب می‌خورد. چنگر‌ها هر سال در این فصل به این منطقه می‌آیند و در این سراب که امسال بر خلاف تصور خیلی‌ها خشک نشد زمستان‌گذرانی می‌کنند تعدادی حواصیل سفید و خاکستری هم در منطقه بالای سراب نیلوفر جایی که نهر‌های آب جاری است می‌بینیم آن‌ها مدام  در پی دانه  و یا صید ماهی اند.میهمانان زمستانی که از راه رسیده اند
چند سگ هم انگار مترصد آنها هستند و گاهی به سمتشان هجوم می‌برند، اما چون دستشان به این پرندگان نمی‌رسد با نامیدی پروازشان را نگاه می‌کنند.
 این روز‌ها پرندگان مهاجر از راه دور و نزدیک وارد سراب‌ها، رود‌ها و برکه‌ها می‌شوند به گفته فریدون یاوری مدیر کل حافظت محیط زیست کرمانشاه بیشتر از ۲۵۰ گونه  انواع پرندگان مهاجر در استان شناسایی شده است از جمله این پرندگان  لک لک، حواصیل، اگرت، غاز و چنگر است. بر اساس سرشماری حدود ۱۰ هزار پرنده پارسال وارد کرمانشاه شد بیشتر این پرندگان از سیبری به منطقه ما مهاجرت می‌کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: مهاجرت پرندگان از آذرماه شروع می‌شود و با توجه به شرایط آب و هوایی تا اوایل بهار ادامه دارد.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان می‌گوید: ۲۱ مکان در استان توقفگاه پرندگان مهاجراست.
الفتی اضافه می‌کند: تالاب هشیلان مهمترین مکان مهاجرت این پرندگان است.میهمانان زمستانی که از راه رسیده اند
 این تالاب هرچند تابستان امسال خشکسالی و آتش‌سوزی را تجربه کرد، اما با توجه به حق آبه‌ای که از سد گاوشان به آن تعلق گرفت تا حدودی احیا  شد و حالا در این تالاب شاهد حضور پرندگان متنوعی هستیم از غاز خاکستری و اردک گرفته تا اگرت، بوتیمار، حواصیل، دم جنبانک و بسیاری از پرندگان دیگر.
یکی از ویژگی‌های این تالاب این است که سطح آن در قسمت‌هایی با نیزار پوشیده شده و همین باعث شده تا پرندگان بتوانند در لابه‌لای این نیزار‌ها و در محیطی گرم  به سر ببرند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرمانشاه می‌گوید: علاوه بر اینکه پرندگان از مناطق دور به استان می‌آیند با توجه به اینکه کرمانشاه سرزمین چهار فصل است ما شاهد مهاجرت درون استانی هم هستیم.
محمد حسین فلاحتی اضافه می‌کند: این پرندگان در زمستان به مناطقی مانند قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب که گرمسیری است می‌روند و در تابستان به مناطقی مانند پرآو و شاهو بازمی‌گردند.
الفتی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش هم می‌گوید: ماندگاری این پرندگان در تالاب‌های استان  به بارش‌ها و تناسب دمای بدن این پرندگان با دمای هوا بستگی دارد.میهمانان زمستانی که از راه رسیده اند
او ادامه می‌دهد: خشکسالی و تغییرات اقلیمی باعث شده که تعداد این پرندگان در سال‌های اخیر کمتر شود تا جایی که پارسال ده هزار پرنده در زیستگاه‌های استان زمستان‌گذرانی کردند در حالی که سال‌های قبل‌تر تعداد این پرندگان به ۵۰ هزار قطعه هم می‌رسید.
 شکار این پرندگان در استان ممنوع است،  اما هر از گاهی شاهد زنده‌گیری این پرندگان و یا کشتن آن‌ها از سوی افراد سودجو هستیم البته احتمال آلوده بودن این پرندگان به بیماری انفولانزای فوق حاد پرندگان هم زیاد است و باید از شکار آن‌ها بطور جدی خودداری کرد.   
میهمانان زمستانی زیبایی خاصی به تالاب‌ها برکه‌ها و بستر رودخانه‌ها داده‌اند و ذخیره‌ای ارزشمند محسوب می‌شوند.

خبرنگار: پروین شهسواری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷