افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33472 تعداد نوشته های امروز : 23×
کشف ۴۰۰۰ مُهر گِلی ۵۰۰۰ ساله در «تپه تیلینه» کرمانشاه
28 شهریور 1403 - 13:41
شناسه : 66539

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از کشف چهار هزار مُهر گِلی با قدمت حدود پنج هزار سال در تپه تیلینه کرمانشاه خبر داد و گفت: مجموعه مهرهای جدید مکشوفه از تپه تیلینه حلقه جدیدی از زنجیره مدیریت اداری هزاره پنجم تا دوم قبل از میلاد را در زاگرس مرکزی نشان می‌دهد.

پ
پ

داریوش فرمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به کشفیات جدید باستان شناسی در کرمانشاه، اظهارکرد: اخیرا کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تپه تیلینه واقع در بخش کوزران شهرستان کرمانشاه صورت گرفت که منجربه ارائه اطلاعات و داده‌های جدید باستان شناسی در استان شده است. 

وی افزود: در کاوش‌های باستان شناسی اخیر در این محوطه باستانی حدود چهار هزار انواع مهر گلی شامل ۴۴۷ قفل گلی درب انبارها، ۲۹۷۰ مهر و موم ظروف، ۱۲۴ مهر و موم گونی و ۴۳۶ قطعه زبانی شکل که با حدود ۸۵ مهر مختلف ایجاد شده کشف شد که مربوط به حدود پنج هزار سال قبل هستند. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: بررسی سبک شناختی مهرها و اثر مهرهای مکشوفه از تپه تیلینه ارتباطات فرهنگی و تعاملات فرا منطقه‌ای با سایر نواحی دور و نزدیک در ایران و بین النهرین را در پایان هزاره چهارم قبل از میلاد نشان می‌دهد، چیزی که در سایر مواد فرهنگی کشف شده در این محوطه همچون مجموعه سفالی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مجموعه اثر مهرهای جدید مکشوفه از تپه تیلینه حلقه جدیدی از زنجیره مدیریت اداری هزاره پنجم تا دوم قبل از میلاد را در زاگرس مرکزی نشان می‌دهد، عنوان کرد: این کشفیات نشان می‌دهد که شیوه‌های کهن مدیریت مبادلات اقتصادی برای چند هزار سال در این منطقه استمرار داشته است. 

وی اضافه کرد: به کمک مدارک و شواهد بدست آمده در این کاوش باستان شناسی، نقش ساکنان تپه تیلینه در امور مبادلاتی و بازرگانی در اواخر دوره پیش از تاریخ در زاگرس مرکزی بیشتر مشخص می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان یادآور شد: طبق کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی که تاکنون صورت گرفته، از هزاره پنجم تا هزاره سوم قبل از میلاد نهادهای اداری در محوطه‌هایی همچون دهسوار، تیلینه و ماران در ماهیدشت وجود داشته که مدارک مربوط به چند هزار سال تحولات مدیریت اقتصادی و سیاسی را در اختیار قرار داده‌اند.

 اواخر تابستان سال گذشته نیز تیم باستان شناسی به سرپرستی دکتر شکوه خسروی در تپه تیلینه کرمانشاه کاوش اضطراری داشتند که طی این کاوش‌ها علاوه بر قطعات سفال، شماری پیکرک گلی حیوانی، اشیای شمارشی و مجموعه بسیار بزرگی از اثر مُهرهای گلی کشف شد که به فرهنگ آغاز ایلامی تعلق دارد که در نوع خود در غرب ایران بی‌مانند است.

انتهای پیام 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷