افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33395 تعداد نوشته های امروز : 29×
اجرای برنامه حمایتی تغذیه‌ای مادران باردار و کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه
09 دی 1402 - 15:38
شناسه : 54055

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برنامه حمایتی تغذیه‌ای مادران باردار و کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه با حمایت بنیاد علوی، کمیته امداد امام (ره) و وزارت رفاه در استان در حال اجرا است.

پ
پ

اجرای برنامه حمایتی تغذیه‌ای مادران باردار و کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه
به گزارش افق کرمانشاه ، ابراهیم شکیبا گفت: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این برنامه بخشی از برنامه‌های توسعه دولت و در جهت تامین بخشی از امنیت غذایی این دو گروه آسیب‌پذیر تغذیه‌ای جامعه است که از لحاظ اقتصادی در خانوار‌هایی با دهک‌های درآمدی پایین قرار داشته و با همکاری و مشارکت مستقیم وزارت بهداشت، پایه‌ریزی شده است.
وی گفت: مکانیزم اجرای این دو برنامه بدین‌گونه است که در ابتدا کودکان و مادران باردار مبتلا به سوءتغذیه توسط مراقبین سلامت پایگاه‌های خدمات جامع سلامت مراقبت و بر پایه شاخص‌های تعیین شده شناسایی می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بر اساس سامانه ویژه تعیین دهک‌های اقتصادی خانوار، افراد را شناسایی و در صورت دارا بودن شرایط، آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد و به همین شکل، همکاران محترم کمیته امداد نیز پس از دریافت افراد واجد شرایط پیشنهادی همکاران ما در سیستم بهداشتی، بررسی‌ها را انجام داده و در صورت نیاز، پوشش حمایتی انجام می‌گیرد.
شکیبا تصریح کرد: کودکان تحت پوشش از ۶ ماهگی تا پنج سالگی و مادران باردار از ابتدای بارداری تا پایان دو سالگی فرزندشان می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط از پیش تعیین شده، تحت پوشش برنامه قرار گیرند.
وی افزود: مادران باردار در معرض سوء تغذیه نیز از ابتدای بارداری تا سن دو سالگی کودکشان و در این فاصله زمانی، به مدت ۱۲ ماه تحت پوشش این برنامه حمایتی با مدیریت کمیته امداد امام (ره) می‌توانند قرار گیرند.
وی بیان کرد: تغذیه در دوره نوجوانی و به ویژه برای دختران، در تامین سلامت آینده جامعه و داشتن یک نسل سالم بسیار مهم است.
شکیبا ادامه داد: کودکان زیر پنج سال که تحت پوشش برنامه حمایت تغذیه‌ای سازمان رفاه هستند، از یک سبد غذایی یک بسته ۱۶ قلمی از انواع مواد غذایی بهره می‌برند که هزینه آن در کارت سرپرست خانوار به‌صورت ماهیانه یا دو ماه یک بار شارژ شده و این شارژ از طریق پیامک به اطلاع خانوار می‌رسد 
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کسانی که این بسته‌های حمایتی را دریافت می‌کنند باید در محدوده ۱۶ قلم مواد غذایی که برای آنان در نظر گرفته شده و در فروشگاه‌های از پیش تعیین شده خرید کنند.
وی اذعان داشت: مرکز معاونت بهداشتی، کودکان مبتلا به اختلال رشد را که در خانواده‌های بی‌بضاعت زندگی می‌کنند و دارای مشکلات اقتصادی هستند شناسایی می‌کند اختلالات رشد این کودکان با سواد تغذیه‌ای و مشکلات تغذیه‌ای خانواده‌های آنان ارتباط مستقیم دارد.
این مسئول افزود: بعد از دریافت بسته حمایتی اگر در وضعیت رشد کودک در مدت دو ماه بهبودی حاصل نشود مشخص می‌شود که مشکل او مشکل رشد نبوده است و کودک از دریافت سبد‌های مراقبتی بعدی محروم خواهد شد.
وی اذعان داشت: مبالغی که به حساب خانوار‌ها واریز می‌شوند قابلیت ماندگاری ندارند و نمی‌توان آن را برای دو سه ماه آینده نگه داشت بلکه مبلغ واریز شده باید در همان ماه هزینه شود و اگر هزینه نشود کارت آن خانوار ماه بعد شارژ نخواهد شد.

وی با بیان اینکه این برنامه به جهت تامین سلامت مادر و کودک و برقراری امنیت غذایی است، تصریح کرد: همراستا با اعطای سبد حمایتی، انجام معمول برنامه‌های مشاوره تغذیه و آموزش ترویج تغذیه سالم و … توسط کارشناسان تغذیه و مراقبین گرامی شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت جهت مادران و خانوار‌ها انجام می‌گیرد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷