افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 8 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33168 تعداد نوشته های امروز : 5×
۲۲ خدمت به زوج‌های نابارور ارائه می‌دهیم
17 تیر 1403 - 14:40
شناسه : 62632

مدیر مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه در این مرکز ۲۲ خدمت به زوج های نابارور ارائه می‌شود، گفت: از زمان راه‌اندازی این مرکز تاکنون به حدود ۲۵ هزار نفر خدمات ارائه داده‌ایم. 

پ
پ

دکتر نازنین کریمی، امروز (۱۷ تیر) در همایش سلامت باروری مردان و زنان که در راستای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین سازمان جهاد دانشگاهی و اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، سلامت باروری را از مهمترین ابعاد سلامت خواند و اظهار کرد: در تفکر سنتی حاکم بر جامعه زمانی که در مورد ناباروری صحبت می‌شود، اولین نگاه‌ها به سمت زنان بر می‌گردد و آن را مربوط به زنان می‌دانند، در حالی که طبق جدیدترین و بروزترین مقالات علمی در دنیا، حدود ۵۰ درصد از ناباروری به مردان باز می‌گردد. 

وی تعداد زوجین نابارور در کشور را حدود سه میلیون نفر اعلام کرد و افزود: به ازاء هر پنج زوج در کشور، یک زوج دارای مشکلات ناباروری است که می‌تواند تبدیل به یک چالش در بسیاری از خانواده‌ها شود. 

مدیر مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه  با بیان اینکه هرچه سن زوجین بالاتر برود، سلول‌های جنسی آنها از نظر کیفی و کمی افت پیدا می‌کند، تصریح کرد: زوجینی که پس از تلاش برای باروری موفق نشدند، حتما باید به یک مرکز درمانی معتبر مراجعه کنند. 

وی در ادامه با بیان اینکه سبک زندگی می‌تواند تاثیر مهمی روی سلامت باروری مردان داشته باشد، عنوان کرد: نوع تغذیه، اضافه وزن یا کمبود وزن، انجام برخی ورزش‌های سنگین، مصرف برخی داروها، افزایش سن، برخی بیماریها، شرایط روحی و روانی مردان مانند استرس، افسردگی و وسواس فکری، محیط کار و نوع شغل مردان و استعمال دخانیات و یا مواد مخدر می‌تواند روی باروری مردان تاثیر بگذارد. 

کریمی به نقش وسواس فکری در ناباروری مردان هم  اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده روی جمعیت ۱۲۰۰ نفری از مردان که وسواس فکری دارند، حدود ۶۵ درصد از آنها نابارور هستند که از نقش مهم شرایط روحی و روانی در باروری حکایت می‌کند. 

کریمی عنوان کرد: مردان بهتر است از پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ، حمام گرم،  نشستن‌های طولانی مدت و استفاده از پتوی برقی خودداری کنند، چرا که به سلامت باروری آنها آسیب وارد می‌کند. 

وی با بیان اینکه برخی از مکمل‌های داوریی برای تقویت اسپرم مردان زیر نظر متخصص تجویز می‌شود، گفت: روی، ویتامین ب ۱۲، ویتامین ث، ویتامین ای، سلنیوم، ال کارنینین و فولیک اسید از جمله این مکمل‌ها هستند. 

این متخصص جنین شناسی به نقش بیماری‌هایی مانند کرونا و آنفلوانزا در کاهش کیفیت اسپرم مردان هم اشاره و اظهار کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته در رابطه با کیفیت اسپرم مردان، افرادی که به بیماری کرونا و یا آنفلوآنزا دچار می‌شوند، عفونت این بیماریهای ویروسی می‌تواند برای هفته‌ها پس از بهبودی نیز روی کاهش قدرت باروری مردان تاثیر بگذارد. 

وی با بیان اینکه راه‌های مختلفی برای درمان ناباروری مردان وجود دارد، عنوان کرد: در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی، اقداماتی همچون بررسی هورمونی، سونوگرافی از سیستم ادراری و انزالی، نمونه‌برداری از بیضه‌ها، انجماد یا حفظ اسپرم برای طولانی مدت و … برای درمان ناباروری مردان صورت می‌گیرد. 

به گفته این مسئول، مردانی که قصد انجام شیمی درمانی یا پرتو درمانی دارند، دارای شرایط شغلی سخت هستند و یا قصد مهاجرت دارند می‌تواند از روش فریز کردن اسپرم که موثرترین روش برای نگهداری طولانی مدت آن است، در مرکز درمان ناباروری جهاد  دانشگاهی استفاده کنند. 

۲۲ خدمت به زوج‌های نابارور ارائه می‌دهیم

وی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی علل ناباروری در میان زنان هم پرداخت و گفت: ناباروری در زنان علل مختلفی دارد که یکی از آنها مسئله بالا رفتن سن است، بگونه‌ای که هر چه سن افزایش پیدا کند، میزان ناباروری هم به صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کند و کیفیت و تعداد تخمک‌های زنان هم پایین می‌آید. 

کریمی از چاقی نیز به عنوان یکی دیگر از علل ناباروری در میان زنان نام برد و گفت: چاقی مخصوصا برای بانوانی که از ناحیه شکم دارای چاقی و چربی‌های اضافی هستند، نه تنها باعث کاهش احتمال بارداری در آنها می‌شود، بلکه در پاسخ دهی به درمان نازایی در آنها هم موثر است. میزان سقط و عوارض بارداری هم در این دسته از زنان بالا است. 

مدیر مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از اختلالات تخمک گذاری به عنوان یکی دیگر از عوامل ناباروری در میان بانوان نام برد و افزود: اختلالات تخمک‌گذاری حدود ۴۰ درصد از عوامل ناباروری در میان زنان را به خود اختصاص داده است. این عامل می تواند ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک، نارسایی زودرس تخمدان، کاهش ذخیره تخمدان و برخی بیماریها مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد. 

وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی لوله‌های رحم در زنان دچار التهاب، چسبندگی و انسداد شود، بارداری رخ نمی‌دهد. 

کریمی گفت: درمان نابارروی در میان بانوان بستگی به سن، سابقه پزشکی، طول مدت ناباروری و… از طریق درمان‌های دارویی، جراحی، روش‌های کمک بارداری و یا روش‌های لقاح آزمایشگاهی انجام می‌شود. 

مدیر مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه اعلام کرد: میزان موفقیت تلقیح داخل رحمی یا IUI در جهان ۱۳ درصد است، اما این آمار در مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد است. 

وی در تشریح  اقداماتی که در مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه صورت می‌گیرد نیز گفت: مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه مصوبه سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ به استان کرمانشاه است که پس از تامین اعتبار سال ۱۳۹۶ راه اندازی شد. 

مدیر مرکز درمان ناباروری سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه تصریح کرد: میانگین ناباروری در میان زوج‌های ایرانی از میانگین جهانی بالاتر است و به نسبت کشوری این آمار در بین استانهای غرب کشور نرخ بالاتری دارد، بنابراین مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه راه‌اندازی شد تا با ارائه خدمات به زوجین نابارور در غرب کشور، مانع از تردد آنها به استانهای  دیگر و صرف وقت و هزینه‌های بیشتری برای آنها شود. 

وی با بیان اینکه مرکز درمان ناباروی جهاد دانشگاهی کرمانشاه هم‌اکنون ۲۲ خدمت به زوج‌های نابارور ارائه می دهد، گفت: از زمان راه‌اندازی این مرکز تاکنون به حدود ۲۵ هزار نفر خدمات ارائه داده‌ایم. 

کریمی افزود: مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه در راستای تسهیل و ترویج تشکیل خانواده از روش‌های نوین درمان ناباروری مطابق با آخرین استانداردهای جهانی و تحت کنترل کیفی سازمان رویان استفاده می‌کند و جزو مراکز ممتاز درمان ناباروری در سراسر کشور محسوب می‌شود. 

به گفته این مسئول، نرخ موفقیت درمان زوج‌های نابارور در این مرکز حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است که در حد استانداردهای ملی و بین‌المللی است. 

وی میانگین سن مراجعه زوجین به این مرکز را هم حدود ۳۰ تا ۴۰ سال اعلام کرد و افزود: با توجه به این موفقیت و نیز میزبانی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی از زوجین نابارور استان‌های غرب کشور و نیز همجواری با کشور عراق برنامه توسعه این مرکز را در دستور کار قرار داده ایم. 

مدیر مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه تعرفه درمانی در این مرکز از مراکز درمان ناباروری بخش خصوصی پایین‌تر است، عنوان کرد: همچنین به منظور کمک به زوجین نابارور، این مرکز با بیمه‌های تامین اجتماعی، سلامت، بنیاد برکت و موسسه تامین درمان بسیجیان قرارداد منعقد کرده است. 

انتهای پیام 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷