افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 8 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33167 تعداد نوشته های امروز : 4×
ورود گردشگران به اورامانات باید مدیریت شده باشد 
06 مرداد 1403 - 9:41
شناسه : 63826

یک فعال گردشگری منطقه اورمانات کرمانشاه معتقد است، هجوم مدیریت نشده گردشگران به منطقه اورامانات باعث شده تا فرهنگ اصیل این منطقه در معرض خطر تغییر قرار گیرد. 

پ
پ

فریبرز عزیزی به مناسبت سالگرد ثبت جهانی شدن اورامانات، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: پس از اینکه اورامانات ثبت جهانی شد، گردشگران زیادی از سراسر کشور مایل به بازدید از این منطقه شدند، برای همین حجم قابل توجهی گردشگر به سمت آن سرازیر شد. 

وی افزود: بخش اعظم گردشگرانی که از منطقه اورامانات بازدید می‌کنند گردشگران داخلی هستند و حضور گردشگران خارجی در آن به صورت انگشت شمار بوده‌ است. 

این فعال گردشگری تصریح کرد: هر چند حضور پررنگ گردشگران در منطقه اورامانات اتفاق بسیار مبارکی بوده، اما عدم مدیریت و نداشتن برنامه‌ای موثر و هدفمند باعث شده فرهنگ اصیل منطقه نیز در معرض خطر تهاجم فرهنگی قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: سرازیر شدن سیل گردشگران بی‌اطلاع از آداب گردشگری به اورامانات باعث شده تا فرهنگ اصیل، موسیقی محلی، معماری خانه‌ها، زبان کهن و نوع پوشش خاص و بومی مردم این منطقه در خطر تغییر قرار گیرد، چرا که پیش از تبلیغات گسترده برای ثبت جهانی شدن به مردم بومی آموزش داده نشده که باید حافظ و پاسدار داشته‌های اصیل خود باشند و گردشگران برای دیدن همین داشته‌های فرهنگی است که راهی اورامانات شده‌اند.  

عزیزی ادامه داد: زمانی که به مردم محلی این مسائل آموزش داده نشود و کم کم نوع پوشش، زبان، فرهنگ و معماری خاص خانه‌های این منطقه دچار تغییر شود، دیگر چیزی از منظر فرهنگی اورامانات باقی نخواهد ماند که برای گردشگران بعدی جذاب باشد. 

وی اضافه کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر معماری جذاب بومی بسیاری از خانه‌های شهری و روستایی این منطقه جای خود را به نماهای سنگی و بدقواره غیر اصیل داده‌ است. 

این فعال گردشگری اورامانات یادآور شد: از طرفی هجوم انبوه گردشگران به این منطقه باعث شده تا بدون احترام گذاشتن به فرهنگ اصیل مردم این منطقه نسبت به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی اقدام کنند که این مسئله منظر فرهنگی اورمانات را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

وی پیشنهاد داد، در ورودی‌های منطقه اورامانات فضایی مانند یک کانکس تعبیه شود و به گردشگران توصیه شود که در زمان حضور در این منطقه در رفتارهای محیط زیستی خود دقت داشته باشند و فرهنگ مردم منطقه را رعایت کنند.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷