افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33476 تعداد نوشته های امروز : 1×
درمان در زمان طلایی
29 شهریور 1403 - 11:58
شناسه : 66569

سکته مغزی، یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شود. در ایران نیز حمله‌های مغزی، دومین علت مرگ‌ومیر است.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه به نقل از روزنامه همشهری،عده زیادی نیز جان خود را از دست نمی‌دهند، اما بر اثر این عارضه دچار آسیب‌های مغزی می‌شوند که تا پایان عمر همراه آنها خواهد ماند.‌ به‌گفته پزشکان، موفقیت درمان سکته‌های مغزی بستگی به درمان در زمان طلایی دارد. پزشکان می‌گویند اگر درمان سکته در این زمان طلایی صورت گیرد، یک‌سوم بیماران بدون هیچ پیامد ناگواری بهبود می‌یابند، اما اگر زمان طلایی بگذرد، یا مرگ در انتظار فرد خواهد بود یا آسیب‌های دائمی مغز. در این‌باره با دکتر بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب، نورولوژیست و رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت‌وگویی داشته‌ایم که نکته‌های این کارشناس را پیش‌رو دارید.

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون قسمتی از مغز کاهش یابد یا قطع شود. این اتفاق باعث می‌شود که رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به مغز مختل شود. در این حالت، سلول‌های مغزی در عرض چند دقیقه از بین می‌روند.

سکته مغزی در همه گروه‌های سنی رخ می‌دهد، اما در سنین بالاتر شیوع بیشتری دارد. این عارضه در ۴۰سالگی و حتی زیر ۴۰سال هم زیاد رخ می‌دهد. این عارضه حتی بین ورزشکاران نیز به‌دلیل ورزش‌هایی که انجام می‌دهند، شایع است.
خیلی‌ها فکر می‌کنند سکته مغزی ‌باعث مرگ می‌شود. در این بیماری میزان مرگ‌ومیر بالا نیست و آمار ناتوانی فرد بعد از سکته مغزی بالاتر است. یکی از دلایل آن هم این است که افراد اطلاعات کافی درباره اقداماتی که بعد از سکته باید انجام شود، ندارند.

مهم است که در «زمان طلایی» که حدود ۳ تا ۶ ساعت بعد از شروع علائم است، بیمار به بیمارستان منتقل شود. در این بازه، پزشکان می‌توانند لخته خونی را از مغز بیمار بیرون بیاورند و جریان خون را به مغز او برگردانند.

درمان در زمان طلایی

نکات حیاتی

اگر فردی در اطراف‌تان سکته کرد، باید فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید. علائم سکته مغزی را به خوبی بشناسید. بیمار را به هیچ وجه تکان ندهید و چیزی به او نخورانید. اگر فردِ دچار سکته مغزی مبتلا به فشار خون بالاست، برای پایین آوردن فشار خونش هرگز خودسرانه قرص زیرزبانی به او ندهید.
به هیچ عنوان بیمار سکته مغزی را با خودروی شخصی به بیمارستان نبرید. به کارشناسان اورژانس اصرار نکنید که بیمار را به بیمارستان خصوصی برسانند، چون بیمارستان‌های دولتی با تمام کمبودهای احتمالی امکانات‌شان برای درمان سکته مغزی بیشتر از بخش خصوصی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷