افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 4 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33812 تعداد نوشته های امروز : 19×
علت بروز لکه های سفید روی صورت و گردن
13 مهر 1403 - 11:58
شناسه : 67252

برجستگی های سفید روی صورت شما می تواند زیر چشم، روی گونه، پیشانی، چانه یا بینی شما ظاهر شود و با افزایش سن و در دوران بارداری شایع تر می شوند. 

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه به نقل از وری ول هلث، برجستگی های سفید روی صورت شما می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. برجستگی‌های سفید به نام میلیا شایع‌ترین علت هستند، اما برآمدگی‌های روی صورت نیز می‌تواند ناشی از منافذ بسته، کیست، کراتوز، سرطان پوست و غیره باشد.  

برجستگی های سفید روی صورت شما می تواند زیر چشم، روی گونه، پیشانی، چانه یا بینی شما ظاهر شود و با افزایش سن و در دوران بارداری شایع تر می شوند. 

بیشتر بدانید: تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

میلیا

میلیا برجستگی های سفید، برجسته و سخت شبیه دانه های شنی هستند که در زیر پوست به دام افتاده اند. در حالی که آنها معمولا کوچک هستند (فقط حدود ۱ تا ۲ میلی متر قطر)، برخی می توانند بزرگتر باشند.

میلیا می تواند در هر جایی از صورت ظاهر شود، اما بیشتر در اطراف چشم ها و روی گونه ها، بینی و پیشانی دیده می شود.

این برآمدگی‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که لایه‌ای از چربی و سلول‌های مرده پوست پر از کراتین (پروتئینی که پوست، مو و ناخن‌های شما را می‌سازد) درست در زیر سطح پوست به دام می‌افتد. برجستگی سفیدی که می بینید این پلاگ است که از طریق لایه نازکی از پوست خود را نشان می دهد.

میلیا فوق العاده رایج است. اگر یک برآمدگی کوچک سفید روی صورت دارید، به احتمال زیاد میلیوم (اصطلاح مفرد میلیا) است.

خوشبختانه، میلیا کاملا بی ضرر می باشد.

چگونه میلیا را درمان کنیم؟

میلیا اغلب خود به خود برطرف می شود و هیچ دلیل پزشکی برای درمان میلیا وجود ندارد. سعی نکنید آنها را در خانه خارج کنید، اما می توانید به تسریع ناپدید شدن آنها کمک کنید.

یکی از روش های توصیه شده در خانه برای پاکسازی میلیا این است که یک فیشور انجام بدهید. با شستن صورت خود با یک صابون ملایم شروع کنید. خوب بشویید سپس صورت خود را خشک کنید. سپس صورت خود را به مدت پنج تا هشت دقیقه بخار دهید و سپس با آب ولرم بشویید. 

لایه برداری همچنین می تواند به رفع میلیا کمک کند. به خاطر داشته باشید که لایه برداری می تواند برای روی پوست ظریف صورت سنگین باشد و نباید زیاد انجام شود. هفته ای یکبار با محصولی که حاوی اسید سیتریک، اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک است لایه برداری کنید.

اگر این درمان‌های میلیا در خانه جواب نداد یا می‌خواهید سریعتر به نتیجه برسید، به متخصص پوست مراجعه کنید. رتینوئیدهای موضعی نیز معمولا برای درمان این برجستگی های سفید تجویز می شوند.  علاوه بر این، یک متخصص پوست ممکن است بتواند به صورت دستی میلیا را با استفاده از ابزارهای خاص خارج کند.

میلیا

منافذ مسدود شده

منافذ مسدود شده که به عنوان کومدون شناخته می شود، یکی دیگر از دلایل ایجاد برآمدگی در صورت است. آنها کوچک، معمولاً سفید یا به رنگ پوست هستند و ظاهری خشن و ناهموار به پوست می دهند. رنگ سفیدی که می بینید، یک پلاک چربی است که در داخل منافذ به دام افتاده است.

کومدون ها در واقع نوعی لک غیر ملتهب آکنه بوده و مانند میلیا، بسیار رایج هستند، به خصوص در افرادی که پوست چرب دارند.

کومدون ها جدی نیستند، اما گاهی اوقات می توانند به جوش های بزرگتر و ملتهب تبدیل شوند. آنها می توانند به قدری آزاردهنده باشند که احتمالاً بخواهید آنها را درمان کنید.

بیشتر بدانید: علت های ظاهر شدن لکه های قرمز روی پوست

چگونه منافذ بسته شده پوست را باز کنیم؟

آکنه کمدونال خفیف را می توان با محصولات آکنه OTC حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید درمان کرد. 

اگر محصولات OTC تاثیر گذار نیستند، به یک پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می توانند به شما در طراحی یک برنامه درمانی برای آکنه کومدونال کمک کنند.

آکنه سفید

هیپرپلازی سباسه

هیپرپلازی سباسه ممکن است شبیه آکنه باشد، اما در این وضعیت غدد چربی بیش از حد رشد کرده اند. این غدد در لایه‌های عمیق‌تر پوست یافت می‌شوند و مسئول ساختن روغن (سبوم) هستند تا پوست شما را مرطوب و روان نگه دارد. هنگامی که غدد چربی بزرگ می شوند، به سمت سطح پوست فشار می آورند و برآمدگی سفید، زرد یا همرنگ پوست ایجاد می کنند که می توانند نرم یا سخت باشند.

هیپرپلازی سباسه در سنین بالای ۴۰ سال شایع است. اگرچه گاهی اوقات می تواند شبیه میلیا به نظر برسد، اما به راحتی می توانید تفاوت را تشخیص دهید: برجستگی های هیپرپلازی سباسه دارای یک ناحیه فرورفته در وسط هستند و میلیا اینطور نیست.

با این حال، این نوع لک می تواند بسیار شبیه به سرطان پوست سلول بازال باشد و تمایز بین این دو کار دشواری است.

از یک متخصص پوست بخواهید که به پوست شما نگاهی بیندازد تا مطمئن شود که تشخیص درست داده است.

درمان هیپرپلازی سباسه

از آنجایی که هیپرپلازی سباسه بی ضرر است، هیچ دلیل قاطعی برای درمان آن وجود ندارد.

اما اگر برجستگی‌ها شما را آزار می‌دهند، می‌توان آن‌ها را با داروهای نسخه‌ای و یا روشی به نام الکترودسیکشن درمان کرد.

هیپرپلازی سباسه

کیست سباسه

کیست های سبابه برجستگی های نرم سفید، زرد یا گوشتی زیر پوست هستند. آنها اغلب روی صورت، گردن یا پوست سر ظاهر می شوند، اما می توانند روی شانه ها یا پشت نیز ایجاد شوند. این کیست ها مانند برجستگی های کوچک زیر سطح پوست هستند که با کراتین یا چربی  پر شده اند. هنگامی که دهانه غده سباسه مسدود می شود، آنها در اطراف غده چربی تشکیل می شوند.

بر خلاف هیپرپلازی چربی، که در آن برجستگی‌ها محکم به پوست چسبیده‌اند، کیست‌های چربی هنگامی که روی آنها فشار می‌دهید، آزادانه حرکت می‌کنند؛ تقریباً به‌گونه‌ای که گویی یک بالون کوچک آب در زیر سطح پوست شما قرار دارد.

کیست های چربی کوچک معمولاً آسیبی نمی زنند، مگر اینکه عفونی شوند. کیست های بزرگتر می توانند باعث ایجاد فشار یا درد شوند.

بیشتر بدانید: تصاویری از ضایعات عجیب پوستی که لازم است درباره آنها بدانید

درمان کیست های چربی

درمان این وضعیت بستگی به کیست دارد. برخی از کیست های کوچک با تزریق استروئید قابل درمان هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به تخلیه یا جراحی داشته باشند. 

کیست سبابه

کراتوز سبورئیک

کراتوزهای سبورئیک یکی دیگر از لکه های شایع و بی ضرر پوستی است. این وضعیت به صورت یک برآمدگی کوچک شروع می شود اما می تواند به قطر بزرگتر از یک اینچ نیز رشد کند.

کراتوزهای سبورئیک اغلب قهوه ای رنگ هستند، اما گاهی اوقات به خصوص در مراحل اولیه می توانند سفید یا همرنگ پوست باشند. آنها می توانند روی صورت و تقریباً در هر جای دیگری از بدن ظاهر شوند.

کراتوزهای سبورئیک مانند قطره ای از موم یا لکه خاک رس چسبیده به پوست به نظر می رسند. آنها همچنین تقریباً طوری به نظر می رسند که انگار می توان آنها را بیرون کشید.

این توده های خوش خیم پوست در افراد میانسال یا مسن بیشتر شایع است. افراد جوان به ندرت به کراتوز سبورئیک مبتلا می شوند.

درمان کراتوز سبورئیک

کراتوزهای سبورئیک بی ضرر هستند، اما اگر شما را آزار می دهند، می توانند توسط متخصص پوست حذف شوند. 

تکنیک های رایج حذف عبارتند از :

  • سرما درمانی
  • جراحی الکتریکی و کورتاژ که در آن متخصص پوست از جریان الکتریکی برای از بین بردن رشد قبل از خراشیدن آن از روی پوست استفاده می‌کند.

کراتوزهای سبورئیک

اکتینیک کراتوز

اکتینیک کراتوز به دلیل آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود. به این ترتیب، آنها بیشتر در نواحی در معرض آفتاب از پوست، از جمله صورت، گوش ها، گردن، شانه ها، پوست سر و پشت دست ها یافت می شوند. این نوع رشد با بالا رفتن سن بیشتر دیده می شود.
کراتوزهای اکتینیک اغلب به عنوان یک لکه خشن و پوسته پوسته روی پوست شروع شده و همانطور که پیشرفت می کند، به برجستگی های پوسته ای و سخت روی پوست تبدیل می شود. آنها می توانند سفید، قرمز، قهوه ای یا همرنگ پوست باشند.

کراتوزهای اکتینیک به عنوان ضایعات پیش سرطانی در نظر گرفته می شوند زیرا در صورت عدم درمان می توانند به سرطان پوست تبدیل شوند. اگر برآمدگی سفید شما پوسته پوسته است، در اسرع وقت آن را با پزشک در میان بگذارید.

گزینه های درمانی

کراتوزهای اکتینیک را می توان با داروهای موضعی یا روش های داخل مطب با موفقیت درمان یا حذف کرد. 

ممکن است برای برداشتن ضایعات جدا شده با درمان هایی زیر روبرو شوید:

  • کرایوسرجری
  • کرم های خاص 
  • لایه برداری شیمیایی
  • جراحی و لیزر

اگر ضایعات متعددی دارید یا در صورت گسترده بودن، ممکن است کرم یا ژل دارویی تجویز کنند.

درمان فوتودینامیک ممکن است برای ضایعات گسترده روی صورت یا پوست سر توصیه شود. این درمان از یک داروی حساس به نور و قرار گرفتن در معرض نور، معمولاً از طریق لیزر، برای از بین بردن سلول های پوستی آسیب دیده استفاده می کند. 

اکتینیک کراتوز

سرطان پوست

یکی از جدی‌ترین دلایل برآمدگی‌های سفید روی پوست، سرطان پوست است. در حالی که سرطان پوست سلول بازال به اندازه علل دیگر رایج نیست، می تواند به صورت برآمدگی سفید مرواریدی روی پوست ظاهر شود. برجستگی ها همچنین ممکن است صورتی، قرمز، قهوه ای یا همرنگ پوست باشند.

سرطان پوست سلول بازال نیز می تواند مانند یک لکه خشن و پوسته پوسته یا زخمی باشد که بهبود نمی یابد.

درست مانند کراتوزهای اکتینیک، سرطان پوست سلول بازال در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می شود و استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد.

درمان سرطان پوست

سرطان پوست سلول بازال به کندی رشد می کند و بسیار قابل درمان است، مخصوصاً زمانی که زود تشخیص داده شود.  رایج ترین درمان آن نیز برداشتن از طریق جراحی است، اما پزشک شما می تواند پرتو درمانی، سرما درمانی یا حتی ایمونوتراپی یا شیمی درمانی را توصیه کند. 

سرطان پوست

زانتلاسما

زانتلاسما باعث ایجاد برجستگی های سفید تا زرد با شکل نامنظم روی پلک ها یا اطراف چشم می شود. میلیا نیز در اطراف چشم رایج است، اما زانتلاسما گنبدی شکل است.

افراد مبتلا به گزانتلاسما اغلب سطح کلسترول خون بالایی دارند و این برجستگی ها در واقع از رسوبات کلسترول زیر پوست تشکیل شده اند و به همین دلیل گاهی اوقات به آن برآمدگی های کلسترول نیز گفته می شود. 

این وضعیت خیلی شایع نیست، اما به خودی خود هم از بین نمی رود.

درمان برآمدگی های زانتلاسما

زانتلاسما مضر نیست، اما ممکن است به دلایل زیبایی بخواهید آن را درمان کنید.

این برجستگی ها را می توان با روش های زیر درمان کرد:

  • عمل جراحی
  • لیزر درمانی
  • سرما درمانی

اگر متوجه زانتلاسما شدید، با متخصص خود مشورت کنید. رسوبات کلسترول گاهی اوقات می تواند نشانه ای از مشکلات جدی تری برای سلامتی باشد. 

زانتلاسما

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

دلایل دیگری وجود دارد که ممکن است برجستگی های سفید روی پوست خود داشته باشید. اگرچه آنها به اندازه لک های ذکر شده رایج نیستند، اما می توانند جدی تر باشند.

در صورت وجود برآمدگی، به پزشک و یا متخصص پوست مراجعه کنید:

  • برآمدگی هایی که خیلی سریع ظاهر شده اند.
  • سطح وسیعی از پوست شما را می پوشانند.
  • در حال گسترش یا بزرگتر شدن هستند.
  • خارش، خونریزی یا درد ایجاد می کنند.
  • خیلی وقته که آنها روی پوست ظاهر شده و بهتر نشده اند.

همچنین اگر:

  • شما مطمئن نیستید که برآمدگی ها چیست؟
  • شما می دانید که برآمدگی ها چیست، اما برای درمان آنها به کمک نیاز دارید.

هنگامی که دقیقاً بدانید چه چیزی باعث ایجاد برجستگی های سفید روی پوست شما می شود، می توانید درمان مناسب آنها را شروع کنید.

خلاصه

برجستگی های سفید روی صورت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بیشتر آنها به احتمال زیاد به دلیل مسدود شدن منافذ یا میلیا هستند و بسیاری از آنها به هیچ درمانی نیاز ندارند. با این حال، دیگران ممکن است دلیلی برای نگرانی باشند.

حتی اگر برآمدگی شما ممکن است کاملاً با یکی از توضیحات ارائه شده در اینجا مطابقت داشته باشد، بهتر است برای تشخیص صحیح به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک بهتر است چیزی بی ضرر را تأیید کنید تا اینکه شانس ابتلا به یک بیماری مشکل ساز را در اسرع وقت از دست بدهید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷