افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33477 تعداد نوشته های امروز : 2×
این نمایشِ یک “جنایت” در کرمانشاه است!
31 مرداد 1401 - 14:25
شناسه : 28081

“پیکره کُشی” از شب گذشته در تئاتر شهر کرمانشاه روی صحنه رفته، نمایشی که روایتگر یک جنایت تاریخی در ایرانمان و در همین کرمانشاه است. نمایشی که گوشه ای از جنایات تاریخی انگلیسی‌ها را در کرمانشاه و در دوران «قحطی بزرگ» روایت می کند.

پ
پ

این تئاتر آیینی و تاریخی شب گذشته (۳۰ مرداد) در محل “تئاتر شهر” سالنِ انتظار کرمانشاه روی صحنه رفته و به مدت ۱۰ شب برای علاقمندان اجرا می شود.

افشین آزادی رییس حوزه هنری استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص این تئاتر و محتوای آن، گفت: محتوای این نمایش به یک واقعه تاریخی و دردناک در کشورمان برمی گردد. زمانی که در اثنای جنگ جهانی اول و دوم قحطی بزرگ در کشور و کرمانشاه فراگیر می شود.

وی افزود: در این جنایت تاریخی که مورخان عامل اصلی آن را انگلیس می دانند، حدود یک سوم از جمعیت ایران بر اثر گرسنگی و فقر جان خود را از دست می دهند.

آزادی گفت: بر اساس اسناد تاریخی انگلیسی ها در آن زمان با پیش خرید گندم و گوشت گاو و گوسفند و… که همزمان با خشکسالی کشور بوده، قحطی را در ایران رقم می زنند. قحطی که بر اساس آمار به دست آمده از جمعیت حدود ۹ تا ۱۰ میلیون نفری ایران در آن زمان، مرگ سه تا پنج میلیون نفر را رقم می زند.

وی افزود: نگاهی به این آمار کشت و کشتار عمق جنایت انگلیس را در ایران نشان می دهد و هنوز هم برخی روستاییان کهنسال در استان کرمانشاه قحطی آن دوران را به خاطر دارند.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه گفت: علاوه بر این در آن زمان و در آن قحطی بزرگ، انگلیسی ها در شهرهای ایران از جمله کرمانشاه اقدام به توزیع “تریاک” می کنند و به مردم می گویند اگر تریاک را مصرف کرده و سوخته آن را تحویل دهند ما به ازای آن پول دریافت می کنند و بسیاری از مردم که در فقر و فلاکت به سر می برند تن به چنین کاری می دهند.

آزادی با بیان اینکه هنوز برخی خرده فرهنگ ها و رفتارها از آن دوران به جا مانده گفت: اینکه به دنبال گوش درد بچه، پشت گوش او را سوخته تریاک می گذارند یا روی ناف او تریاک می مالند، از آن دوران به جا مانده است.

وی افزود: در این دوران پهلوانان و هیاتی ها به دنبال مقابله با سیاست های استعمارگونه انگلیس بودهد و سعی در بیداری مردم داشته اند و یکی از سنت ها و آیین هایی که با همین هدف برگزار می شده آیین “پیکره کُشی” بوده است.

آزادی گفت: در این آیین هویت انسان ها به خود آنها متذکر می شده و به نوعی انسان ها را به توبه و برگشت از مسیر ذلت و خواری دعوت می کرده است.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه گفت: در نمایش “پیکره کُشی” که برگرفته از نام همین آیین باشکوه است، تلاش شده که گوشه ای از جنایت انگلیسی ها در دوران “قحطی بزرگ” در کرمانشاه به نمایش درآید.

وی افزود: در این نمایش که نویسندگی و کارگردانی آن را “حواس پلوک” برعهده دارد، ۲۵ بازیگر به ایفای نقش می پردازند. همچنین ۱۵ نفر به عنوان عوامل پشت صحنه در این نمایش حضور دارند.

آزادی گفت: نمایش پیکره کشی از ۳۰ شهریورماه به مدت ۱۰ شب تا هشتم شهریورماه برای بازدید علاقمندان روی صحنه می رود.

وی افزود: این نمایش هر شب راس ساعت ۱۹ به نمایش درآمده و زمان اجرای آن نیز حدود ۸۰ دقیقه می باشد.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه گفت: علاقمندان جهت تهیه بلیت می توانند به صورت حضوری و از گیشه بلیت “تئاتر شهر”، بلیت تهیه کرده و یا بلیت خود را از سایت www.gisheh.ir تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت بلیت این نمایش ۴۰ هزار تومان است.

آزادی با بیان اینکه این نمایش در حوزه هنری استان تولید شده، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در زمینه تامین مکان اجرای نمایش همکاری داشته است.

این تئاتر آیینی و تاریخی شب گذشته در محل “تئاتر شهر” سالن انتظار روی صحنه رفت و به مدت ۱۰ شب برای علاقمندان اجرا می شود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷