افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33477 تعداد نوشته های امروز : 2×
“زنان” برای سلامت خود این چند کار را انجام دهند
27 مهر 1401 - 15:25
شناسه : 32058

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان کرمانشاه به تشریح برخی راهکارهای حفظ و ارتقای سلامت زنان و پیشگیری از بروز بیماریها در آنها پرداخت.

پ
پ

فریبا شفیعی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان (۲۴ تا ۳۰ مهر) در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت سلامت زنان، گفت: سلامت زنان موجب سلامت کل خانواده و به تبع موجب سلامت جامعه می شود و در همین راستا نیاز است که زنان توجه ویژه ای به حفظ سلامت خود داشته باشند

شفیعی با اشاره به شیوع بالای بیماری های قلبی و عروقی در زنان گفت: در کنار این بیماری ها، میزان بروز سرطان سینه و پوکی استخوان هم در زنان بالاست و باید راه های خودمراقبتی در زمینه این بیماری ها به زنان آموزش داده شود.

این کارشناس سلامت خانواده گفت: اولین راهکار موثر برای پیشگیری از بروز بسیاری بیماری ها در زنان، اصلاح تغذیه و کاهش وزن است، چرا که تغذیه ناسالم و افزایش وزن می تواند زمینه ساز ابتلای زنان به بسیاری بیماری ها شود، بنابراین زنان باید هرچه سریعتر تغذیه خود و خانواده را اصلاح کرده و مصرف فست فودها و غذاهای چرب را کاهش داده و میزان مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی افزایش دهند.

شفیعی گفت: موضوع مهم دیگری که زنان باید به آن توجه داشته باشند بحث تحرک و ورزش است و نیاز است که بانوان سه تا پنج روز در هفته و در هر روز نیم تا یک ساعت ورزش کنند.

وی افزود: در مجموع انجام هفته ای ۱۵۰ دقیقه ورزش از جمله پیاده روی برای بانوان توصیه می شود.

وی از استرس به عنوان یکی از دلایل اصلی بروز بیماری های روانی در زنان یاد کرد و افزود: بانوان باید بدانند که استرس، سلامت روان آنها و به تبع سلامت روان خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این استرس حتی می تواند زمینه ساز مشکلات جسمی شود، بنابراین باید از آن به شدت دوری کرده و استرس خود را را کنترل کنند.

شفیعی با ابراز تاسف از مصرف دخانیات در میان برخی زنان، گفت: تحقیقات و تجارب بسیاری نشان داده که مصرف این مواد چه آثار مخربی بر سلامت افراد دارد و این مضرات در زنان با توجه به شرایط فیزیولوژیکی بدن آنها می تواند به مراتب بیشتر باشد و در همین راستا این زنان باید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و ریوی و نیز انواع سرطان مصرف این مواد را کنار بگذارند.

این کارشناس سلامت خانواده بر داشتن خواب کافی درزنان جهت حفظ سلامت آنها هم تاکید کرد.

شفیعی همچنین با تاکید بر لزوم انجام غربالگری برخی سرطان ها در زنان گفت: زنان باید از سن ۳۵ سالگی به بعد غربالگری هایی را در خصوص برخی سرطان ها بویژه سرطان سینه انجام دهند.

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه در تشریح خدمات صورت گرفته در مراکز بهداشت برای سلامت زنان گفت: بانوان باید بدانند که مراکز بهداشت فقط محل قد و وزن گرفتن فرزندان آنها نیست و در این مراکز خدماتی هم برای حفظ سلامت خود آنها انجام می شود.

وی افزود: در حال حاضر در این مراکز بر اساس سن و سوابق خانوادگی غربالگری برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه و روده و نیز ارزیابی تن سنجی، سلامت روان، اصلاح الگوی تغذیه، خطرسنجی برای بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی برای بانوان انجام می گیرد.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷