افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33476 تعداد نوشته های امروز : 1×
مواد شیمیایی سمی در بسته‌بندی‌های غذایی: تهدیدی برای سلامت انسان
29 شهریور 1403 - 11:53
شناسه : 66561

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی سمی موجود در بسته‌بندی مواد غذایی می‌توانند وارد غذا و در نهایت بدن انسان شوند. این مواد با مشکلات جدی مانند سرطان، اختلالات غدد درون‌ریز و مشکلات تولید مثل مرتبط هستند.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه به نقل از مهر،پلاستیک و مواد شیمیایی موجود در بسته‌بندی‌های غذایی می‌توانند به سلامت انسان آسیب برسانند. مطالعه‌ای جدید نشان داده که بیش از ۳۶۰۰ ماده شیمیایی مختلف در فرآیند بسته‌بندی مواد غذایی وارد خود غذا شده و سپس به بدن انسان منتقل می‌شوند.

بر اساس گزارش محققان بین‌المللی، ۷۹ مورد از این مواد شیمیایی خطرات جدی از جمله سرطان، جهش‌های ژنتیکی و مشکلات مرتبط با غدد درون‌ریز و تولید مثل را به همراه دارند. مارتین واگنر، استاد زیست‌شناسی از دانشگاه علم و فناوری نروژ، با ابراز شگفتی از این نتایج اظهار داشت: “این عدد خیره‌کننده است و نشان می‌دهد که مواد شیمیایی در تماس با غذاها منبعی مهم برای ورود این مواد به بدن انسان‌ها هستند.”

این تحقیق که برای اولین بار به بررسی سیستماتیک ارتباط میان مواد شیمیایی بسته‌بندی غذا و قرار گرفتن انسان در معرض این مواد پرداخته، نکاتی نگران‌کننده را به همراه دارد. جین مونکه، نویسنده ارشد این مطالعه و مدیرعامل انجمن بسته‌بندی مواد غذایی، تصریح می‌کند که هرچند مواد بسته‌بندی ممکن است مطابق با مقررات دولتی باشند، اما این به معنای کاملاً ایمن بودن آن‌ها نیست.

یکی از مواد شیمیایی بسیار شناخته شده که در این مطالعه نیز در بدن انسان و مواد غذایی شناسایی شده است، بیسفنول A (BPA) است. این ماده پیش‌تر در بطری‌های نوزادان و سایر محصولات مشابه استفاده می‌شد و با مشکلاتی مانند ناهنجاری‌های جنینی، اختلالات مغزی و رفتاری، و بیماری‌های مزمنی چون دیابت و بیماری‌های قلبی در ارتباط است.

همچنین، مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی‌فلوئوروآلکیل (PFAS) که در خون ۹۸ درصد از افراد وجود دارد، و فتالات‌ها که با ناهنجاری‌های تناسلی در نوزادان پسر و کاهش سطح تستوسترون در مردان بالغ مرتبط هستند، از دیگر مواد شیمیایی خطرناک شناخته شده در بدن انسان هستند.

محققان در این مطالعه بیش از ۱۴۰۰۰ ماده شیمیایی را که در طی فرآیند بسته‌بندی غذا با مواد غذایی تماس دارند، با پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی مقایسه کردند. ملانی بنش، یکی از محققان این پروژه، تأکید می‌کند که وجود مواد شیمیایی در بدن به‌تنهایی دلیلی بر مضر بودن آن‌ها نیست، اما باید با دقت بیشتری به این موضوع توجه شود و تلاش‌هایی برای کاهش تماس با این مواد صورت گیرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷