افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33486 تعداد نوشته های امروز : 11×
آیا افراد مبتلا به کلسترول بالا باید ماهی بیشتری بخورند؟
30 شهریور 1403 - 12:02
شناسه : 66613

غذاهای سالم مانند ماهی، به ویژه آنهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، می توانند به مدیریت سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند.

پ
پ

به گزارش افق کرمانشاه به نقل از انلی مای هلث، کلسترول ماده مهمی است که در سرتاسر بدن ما یافت می‌شود و نقش مهمی در تشکیل غشای سلولی، هورمون‌ها و ویتامین D دارد.

در حالی که کلسترول برای عملکردهای مختلف بدن بسیار مهم است، مقادیر زیادی از انواع خاص، به ویژه لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، می تواند برای سلامت ما مضر باشد؛ چرا که افزایش سطح کلسترول LDL می تواند بر قلب تأثیر منفی بگذارد و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

در حالی که غذاهای غنی از چربی های اشباع شده، چربی های ترانس و قند بیش از حد می توانند سطح کلسترول را در بدن افزایش دهند، برخی از غذاهای سالم مانند ماهی می توانند این خطر را کاهش دهند و به مدیریت سلامت قلب کمک کنند.

نقش رژیم غذایی در مدیریت کلسترول

رااقدامات رژیم غذایی کلیدی برای مدیریت سطوح کلسترول بالا هستند و اضافه می‌کند که اتخاذ یک برنامه غذایی با مقدار بهینه میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و گوشت بدون چربی برای کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی حیاتی است.

طبق یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز در سال ۲۰۲۱ که در Nutrition, Metabolism, and Cardiovascular Diseases منتشر شد ، پس از تجزیه و تحلیل مطالعات متعدد، محققان دریافتند که غذاهای غنی از چربی های غیراشباع، استرول های گیاهی و فیبر محلول به طور قابل توجهی کلسترول LDL را کاهش می دهند.

در مقابل، پروتئین سویا، گوجه فرنگی، دانه کتان، بادام، آووکادو و زردچوبه کاهش متوسط ​​تا زیاد را نشان دادند.

آیا افراد مبتلا به کلسترول بالا باید ماهی بیشتری بخورند؟

گنجاندن ماهی در رژیم غذایی می تواند به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را به حداقل برساند.

پزشکان امروز خوردن ماهی و غذاهای دریایی غنی از  اسیدهای چرب امگا ۳ را توصیه می کنند که با توجه به دفتر مکمل های غذایی (ODS) مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVDs) را کاهش دهد.

ماهی علاوه بر کاهش سطح کلسترول، منبع غنی پروتئین و سایر مواد مغذی حیاتی است که آن را به گزینه‌ای مفید برای کسانی تبدیل می‌کند که قصد دارند سلامت عمومی خود را افزایش دهند.

توصیه می شود دو بار در هفته غذاهای دریایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که می تواند به افراد مبتلا به کلسترول بالا کمک کند تا سلامت قلب خود را بهبود بخشند و احتمال بروز عوارض مرتبط با افزایش سطح کلسترول را به حداقل برسانند.

چه نوع ماهی برای قلب مفید است؟

مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین برای افراد با کلسترول بالا توصیه می‌شود.

علاوه بر این، ماهی های چرب به عنوان یک غذای غنی از پروتئین عمل می کنند. تهیه این ماهی‌ها به شیوه‌ای سالم، مانند کباب کردن یا پختن، بسیار مهم است تا از فواید آن‌ها استفاده کامل کرده و از چربی‌های ناسالم دوری کنید.

چگونه کلسترول را مدیریت کنیم؟

به طور کلی، علاوه بر رژیم غذایی، راه های زیادی برای مدیریت و کاهش سطح کلسترول وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • داشتن فعالیت بدنی منظم، مانند تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی،
  • حفظ وزن مناسب با محدود کردن غذاهای ناسالم و سبک زندگی کم تحرک
  • مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول که توسط یک متخصص تجویز شده است
  • مشاوره با پزشک برای تعیین مناسب ترین رویکرد برای مدیریت سطح کلسترول بر اساس شرایط و نیازهای سلامت فردی.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷