افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 17 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 33396 تعداد نوشته های امروز : 1×
چرا زنان کمتر “خون” اهدا می‌کنند؟
01 مرداد 1402 - 11:32
شناسه : 42594

نیاز به خون همیشگی است و برای همین نیاز است اهداء خون به صورت مستمر صورت گیرد و هرچه تعداد اهداکنندگان بیشتر باشد ذخایر خونی در وضعیت مطلوب‌تری قرار گرفته و نگرانی بابت کمبود ذخایر خونی یا فرآوردهای آن وجود نخواهد داشت.

پ
پ

در حال حاضر از جمعیت دو میلیون نفری استان کرمانشاه روزانه تنها حدود ۲۰۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می کنند که آمار پایینی محسوب می شود، اما همین تعداد هم توانسته اند تاکنون نیاز خون در استان را به خوبی مرتفع کنند.

اما آنچه این میان به طرز عجیبی خودنمایی می‌کند، آمار پایین اهداکنندگان زن است، طوری که تنها پنج درصد از اهداکنندگان را زنان تشکیل می‌دهند!

دکتر مریم میرزاده مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا، علت پایین بودن آمار اهدای خون در زنان را باورهای غلط در این زمینه دانست و اظهار کرد: متاسفانه باور غلط  ابتلا به کم خونی پس از اهدای خون، موجب شده زنان ترس و واهمه نسبت به این مسئله داشته باشند.

وی تاکید کرد: این باور غلط است و ما حتی پیش از اهدای خون نیز از زنان آزمایش گرفته و در صورتی که کم خونی داشته و یا احتمال بدهیم در آینده ممکن است به کم خونی مبتلا شوند، از آنها خونگیری نمی کنیم.

میرزاده گفت: برخی باورهای غلط  دیگر این است که حجم خون زنان بعد از خونگیری کاهش یافته و خون از دست رفته آنها جبران نمی‌شود، درحالیکه هر فرد بالغ حدود چهار تا پنج لیتر خون دارد که در اهدای خون تنها ۴۵۰ سی سی گرفته می‌شود که این مقدار خون هم ظرف ۲۴ ساعت دوباره در بدن تولید می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: مقدار اندکی از فاکتورهای خونی و آهن خون هم که در خون‌گیری گرفته می‌شود، ظرف حداکثر ۲۰ روز دوباره در بدن تولید می شود.

میرزاده با اشاره به اهمیت اهدای خون گفت: بانوان باید بدانند که خون اهدایی آنها موجب نجات جان بیماران می شود و این احتمال هست که روزی خود آنها به این خون های اهدایی نیاز پیدا کنند.

وی افزود: در حال حاضر یکی از پرمصرف‌ترین افراد در بحث استفاده از فرآورده‌های خونی، زنان هستند که به خاطر زایمان و خونریزی‌هایی که دارند نیازمند تزریق خون و فرآورده‌های خونی می‌شوند، بنابراین انتظار می‌رود این قشر از جامعه در بحث اهدای خون نیز به شکل پویاتری ظاهر شوند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: مردان چهار بار در سال و زنان سه بار در سال می‌توانند اهدای خون داشته باشند.

وی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون دردوران بارداری و شیردهی، گفت: توصیه می‌شود افراد ترجیحا در دوران قاعدگی هم برای اهدای خون مراجعه نداشته باشند تا با ضعف‌های احتمالی مواجه نشوند.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 091-0041-0040
پسـت الـکترونیـکی info@ofoqkermanshah.ir
آدرس پسـتی کرمانشاه - کسری، مقابل مرکز خدمات سلامت شهری حاج مصظفی منصوبی، پلاک۵۷